mrt 23

Royal Excellence – Royal Eijkelkamp

In de interviewserie “Royal Excellence” onderzoeken we de succesfactoren van Royals. Deze koninklijke en grote bedrijven bestaan immers al meer dan honderd jaar. Wat maakt een bedrijf Royal en Excellent en hoe blijf je ook de komende decennia een Royal?

In het eerste interview spreken we met Huug Eijkelkamp, mede-eigenaar en CEO van Royal Eijkelkamp Groep.

Thema 1 – Royal Passie, Trots, Kwaliteit en Engagement

“You are the Blacksmith of your Own Luck” – een uitspraak op de website van Eijkelkamp. Wat betekent dat voor jou persoonlijk?  “Schoenmaker blijf bij je leest”. De Eijkelkamp groep viel uit elkaar toen Huug en zijn vader zich gingen focussen op SonicSampdrill. Dit is een onderdeel van het bedrijf dat zich richt op Sonic Drilling Technologie. De andere businessunits behartigden vooral hun eigen belangen en klaagden over het geld dat jarenlang verdween in de bodemloze put van SonicSampdrill. Huug is CEO geworden om de synergie weer terug te krijgen en deze te behartigen. Huug: “We bouwen nu weer aan innovaties en producten waarmee we ook nog iets goeds doen voor de wereld en de mensen die er leven.”

Waar hou je zelf van als ondernemer? “Ik heb een enorme handelsgeest. Als CEO moet ik me echter meer bezighouden met structuren. De grote projecten, dat is het concept voor de toekomst waar ik mij aan vast wil houden en zeker dertig procent van mijn tijd aan wil besteden. We blijven producten ontwikkelen en maken. Niet alleen voor de directe verkoop, maar vooral om in te zetten voor de Turn Key ontzorgende projecten.”

Wat is jouw Queeste, jouw doel voor de komende jaren? “Wereldwijd projecten Turn Key uitvoeren op het gebied van water en bodem, waarbij Eijkelkamp de producten ook levert.” Een mooi voorbeeld is het door Eijkelkamp Foundation ontwikkelde ‘Water Access Point’. Na honderd jaar verdienen aan water en bodem wilde Fons iets goeds terug doen voor de wereld. Dit komt niet vanuit een gelovige achtergrond. Volgens Huug moet je namelijk in één ding geloven en dat is in jezelf. Het is een Foundation project in Benin waarbij hoogopgeleide vrouwen, die geen werk kunnen krijgen, water manager worden. “We trainen deze vrouwen. Ze krijgen een brommer en een smartphone met een kredietsysteem. Ze onderhouden zelf tien Water Access Point waar ze 3 eurocent per liter vragen voor schoon drinkwater. Voor dit non-profit project is nu uit de hele wereld interesse. Zo kunnen we het ook commercieel maken. Het is een voorbeeld van een klein Turn Key project.”

Hoe stimuleren jullie de passie en engagement van jullie eigen medewerkers? Huug vertelt over de echte familiementaliteit binnen het bedrijf. “Iedereen mag met eigen ideeën komen. We doen het samen als een team. Deze bedrijfsfilosofie heeft een positieve uitwerking op alle medewerkers. We werken ook aan duurzaamheid. Zo worden de meeste grondstoffen voor de telefoon en de pen die je nu bij je hebt, gevonden met boorapparatuur zoals Eijkelkamp levert. Tot vijftien jaar geleden werd hiervoor in open mijnbouw alles afgegraven en de natuur vernietigd. Nu kan men met Smart Mining heel gericht zoeken, zonder dat de natuur hier onder te leiden heeft.”

Hoe hou je de trots en het vakmanschap vast binnen het bedrijf? “We doen het al acht jaar lang vanuit Sonic en we breiden dit nu langzaam uit naar de andere businessunits. Hoe je dit vasthoudt? Door te werken met goede mensen, die proactief meedenken, ervoor gaan en het ook leuk vinden. Werkplezier is dan ook één van de kernwaarden van Royal Eijkelkamp.”

Het ‘Royal’ zijn, wat betekent dat voor jou? “Het leuke is dat ik het zelf heb aangevraagd. Tot de laatste dag van het 100-jarig bestaan hoorden we niets. Totdat de burgemeester ons het heugelijke nieuws vertelde. Dat betekende in eerste instantie niet veel, maar tegenwoordig gebruiken we dit in de corporate branding. We zien hoe betekenisvol het is wereldwijd. Het is een ‘ice breaker’ bij onze prospects en klanten.”

Hoe zorgen jullie dat Eijkelkamp ook de 125 jaar gaat halen en opnieuw de verlengingsaanvraag kan indienen om de Royal titel te behouden? “Er gelden dezelfde voorwaarden voor, dus je kunt niet op je lauweren rusten. Je mag bijvoorbeeld ook niet ‘black listed’ zijn en vanuit het maatschappelijk ondernemen doen we hiervoor ook ons best.”

Wat voor verplichting voel je bij de Royal Status? “Een paar weken geleden was ik nog op kantoor bij de Ambassadeur in Maleisië. Hij vroeg mij met glimmende ogen hoe het met de ‘Royal’ zit. Ze weten hoe moeilijk het is om dit predicaat te krijgen. Ik wil het waarborgen en we hebben het met honderd jaar hard werken verdiend. Maar laten we heel eerlijk zijn, met alles waar we mee bezig zijn op het gebied van duurzaamheid en innovaties moet het behouden van de Royal status zeker lukken.”

Je vader is ook nog actief in het bedrijf. Hoe versterken jullie elkaar? “Hij heeft de scepter aan mij overgedragen. Ik zou hem heel ongelukkig maken als ik hem naar huis zou sturen. De sonische technologie hebben we samen ontwikkeld tot wat het nu is. Dat heeft heel wat kruim gekost. Mijn vader Fons is nu 71 jaar en heel goed in het bij elkaar brengen van kennis en technologie. Nu is hij druk met de NL Food Security Alliance. Ook hier brengen we kennis bij elkaar op het agrarisch vlak en creëren we een Win-Win situatie voor met name Nederlandse bedrijven. Innovation is ‘key’ en dat stimuleren we met z’n allen. We weten dat het geld kost, maar geld maakt geld. Innovatie niet alleen op basis van hardware maar ook op basis van data. Daarom zetten we daar ook op in. Het intellectuele eigendom is nog wel een issue. We zullen daarom nieuwe businessmodellen moeten bedenken.”

Hoe houd je het vakmanschap vast? “We investeren fors in Research &Development en hebben een overkoepelende R&D-manager die vanuit de groep de synergie aanstuurt. Sales moet zo naar de klanten toe. We investeren in teleconference rooms. We smeden zelf de boren. Smeden is nog echt een vak waar moeilijk mensen voor te vinden zijn.”

‘Kwaliteit & Service’ hoe onderscheiden jullie je hiermee? “Grappig dat je dit vraagt want ik probeer mijn mensen ervan te overtuigen dat dit een businessmodel op zichzelf is. Als we dat goed voor elkaar hebben dan heb je al een directe ingang bij onze klanten voor meer business. Ik denk aan Service Level Agreements. In plaats van verkopen denk ik aan van ‘power by the hour’. Hoeveel uur wil je kopen? Service Sells.”

Hoe waarborg je dat talenten niet weggaan? “Laat ze meedenken! Doe wat met de innovaties die ze aanbrengen. Als ze het bij ons naar de zin hebben dan houden we ze vast. We zijn nu ook bezig met de innovation factory. Hier komt alles wat extern werkt bij elkaar. R&D, Sales, Projecten, Directie en Business Development werken samen. Elke dag leren we van en met elkaar.  De praktische invulling hiervan noemen we ‘InnoFields’. Dat is een stuk terrein bij de ingang van het industrieterrein in Giesbeek waar we met studenten uit de hele wereld willen werken om hen op te leiden en waar we ook demonstraties kunnen geven voor klanten. Ook andere bedrijven willen hier samen met Eijkelkamp in investeren.”

Thema 2 – Turn Key projecten

“Gezocht: Nederlandse kerels of vrouwen met VOC-mentaliteit die wereldwijde uitdaging en avontuur zoeken als drill master.” Een recent LinkedIn bericht van Huug Eijkelkamp. Waar komt deze mentaliteit vandaan? “De laatste achttien jaar heb ik de hele wereld over gereisd. Dat doen anderen ook en het hoort er standaard bij. Ik ben historicus en houd van geschiedenis. Natuurlijk moeten we trots zijn op onze geschiedenis en dat koesteren. Het Turn Key is eigenlijk per toeval ontstaan. Soil & Water ontving een vraag voor een aantal sensoren in combinatie met veel meer. Ik zag de potentie wel en ik ben zeven keer op en neergevlogen naar Sri Lanka. Sinds die tijd doen we ook wel kleinere projecten van een ton tot een miljoen euro. In Nigeria migreren er miljoenen mensen vanwege de gebrekkige watervoorziening. Wij maken ons al druk om een paar duizend mensen. Er is dus echt een noodzaak om ook de grotere projecten op te pakken en volksverhuizingen vanwege voldoende en kwalitatief goed drinkwater te voorkomen.”

Wat is jullie Royal Project aanpak? Hoe onderscheiden jullie je hierin? “Onze filosofie is: ‘We het doen met onze eigen producten’. We hebben een heel breed assortiment van tienduizend producten. Wat we niet hebben, maken of kopen we. Zo simpel is het. En dat leveren we vervolgens Turn Key op met financial Engineering met behulp van partijen als Rabobank en Artradius. Zo ontzorg je een ministerie weer voor wat betreft de kosten van een project. We kijken naar de hele levenscyclus en interesseren hier de overheden voor.”

Ben je als Royal sneller preferred supplier? “Dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden. We leveren producten voor de hele life cycle en dan helpt het predicaat ‘Royal’ hier zeker bij. Het breekt het ijs maar men moet wel snappen waar het voor staat.”

Royal Shell wordt gevraagd voor olieboorprojecten wereldwijd. Hoe kijk je daarnaar? “Zij zijn niet Royal vanwege het predicaat, maar alleen omdat ze Nederlands zijn. Als je terugkijkt naar hun historie dan klopt daar niets van. Ik zag laatst een documentaire over Shell in Nigeria. Daarbij gaat het echt alleen maar over geld.”

De Turn Key projecten – Hoe groot is hiervan de potentie? “Ja die is heel groot. Dit kan leiden tot Capex-projecten van 50 tot 100 miljoen. Bij de groei daarnaartoe is ons kennisinstituut InnoFields dan ook erg belangrijk. We creëren hier een broeinest met een injectie van mensen, kennis van over de hele wereld, andere bedrijven en overheidspartijen die hieraan mee willen werken. Dat innovatieve karakter heeft de aantrekkingskracht van een magneet!”

Als je met het kennisinstituut InnoFields de eerste bent en dit zo goed neerzet, kan je het werk ook bij je houden als Turn Projecten leverancier? En kan je zelf kiezen met wie je zaken wil doen? “Hé bedankt dat je het zegt. Want vaak wordt hier intern gezegd dat het veel geld heeft gekost om dit allemaal te kopen en dat er nu eerst maar eens bedrijven moeten komen met geld die willen investeren. Nee, wij moeten de andere kant op redeneren. Wij moeten dit zó gaaf maken dat er mensen en bedrijven komen en dan bepalen wij wie er mee mag doen. Ze moeten echt toegevoegde waarde leveren.”

Aan welke kwaliteitseisen is het watersysteem dat jullie dan Turn Key opleveren onderhevig? “Er zijn allerlei internationale standaarden en er zijn weer allerlei substandaarden, ook binnen Afrika. Even heel gechargeerd: Of er nu in een bruin riviertje een kadaver drijft en een eindje verder loopt een vent te pissen in het water, of je pompt uit een put helder drinkwater op. Bij elke nieuwe put gaat er een monster naar een waterlaboratorium. Als het niet voldoet aan de kwaliteitsstandaard dan zorgen we voor een goed filter.”

Hoe bewaken jullie dat zo’n systeem zichzelf blijft onderhouden? “Dat gebeurt door de waterentrepeneur. Het is een dame die daaruit ook een verdienste haalt. Ze heeft tien waterputten die ze maandelijks langsgaat om onderhoud te doen, het filter te vervangen en de pomp schoon te maken. Ook managet zij de sociale impact. Ze gaat langs bij de bewoners van het dorp en legt uit waarom ze moeten betalen voor schoon drinkwater uit een put in plaats van naar de rivier te lopen. Ze kopen dus schoon drinkwater waarvan ze niet meer ziek worden, geen ziektekosten hebben en minder mensen doodgaan. En dat het daarom 0,03 eurocent per liter kost.”

Royal en de foundation heeft dat ook nog met elkaar te maken? “De foundation is opgericht omdat we honderd jaar zijn geworden. Dat heeft er absoluut mee te maken maar het idee was er al eerder. De foundation doet non-profit projecten in derdewereldlanden, waarbij wij ook Turn Key werken. Wij dragen hieraan bij met een goed werkend product, met kennis en uren en met voldoende financiering waarmee het hele project opgeleverd kan worden.”

Thema 3 – Blijven innoveren – Hoe blijf je Royal?

Wat maakt Royal Eijkelkamp innovatief? “We zijn koploper op het gebied van innovatie. We hebben een heel breed team dat zich richt op het verbeteren van interne processen tot en met product Engineering. We verwachten van iedereen om out of the box te denken en met een oplossing te komen voor problemen. ‘Het kan niet’ bestaat niet. Het kan altijd! De vraag is alleen hoe. Om een voorbeeld te geven: Op de NGWA (National Ground Water Association) beurs in Vegas stonden we tien jaar geleden met een klein standje met wat leaflets. De laatste drie jaar hebben we de grootste stand met de meeste machines. ‘Hoe kan het toch dat jullie de grootste zijn’, wordt er nu geroepen. Dit komt onder andere door onze innovaties. Elk jaar staan wij daar met wat nieuws.”

Hebben jullie een innovatiekalender om dit te borgen? “Ja, we hebben een zogenaamde Innovatie Roadmap. Het gaat van heel simpel tot zeer innovatief. Zo zijn we momenteel bezig met het vraagstuk wat we kunnen innoveren aan de handboor. Simpel – De handboor is nu een manuele beweging die relatief veel mankracht kost. We gaan hiervan een luxe variant maken waarbij het boren geautomatiseerd wordt. Ik heb het principe hiervoor afgekeken bij een maatje in Canada. Ik zag een monteur bezig met een elektrische slagmoersleutel bezig. Dit apparaat is enorm sterk en kan alle moeren in een keer losdraaien. Dit apparaat is uit elkaar gehaald en omgebouwd tot elektrisch grondboor die met de hand te bedienen is. Momenteel testen we dit. Zeer innovatief. Neem nu sonderen. Dat is een staaf met een kegelvormige punt (de sondeercone) in de grond drukken en de mechanische weerstand meten. Een Nederlandse vinding, hartstikke leuk, maar wel dom. Met een grote 40 ton truck vervoeren we ballast en als we dan een klein gaatje willen drukken en we raken iets en we komen er niet doorheen dan rijden ze weer weg. Kom op, dat is niet slim. Dus daarvan hebben wij gezegd: ‘Daarom integreren we Sonic naast het conventioneel boren zodat je kan overschakelen op sonisch zodra dit nodig is en je er wel makkelijk door de grondlaag heen komt’.”

Sonisch Boren – Hoe werkt dat? “We gebruiken 2 ex-centers. Die zijn mechanisch gesynchroniseerd. Elke keer als de ex-center beweegt maakt die een trilling Dat noemen we amplitude. We slingeren dat met 9000 toeren per minuut. Daardoor gaat het gewichtje 150 keer per seconde heen en weer met een maximale amplitude van 1 cm. Waar komt dat op neer? Neem een papiertje met een pen erop. Trek ik dit langzaam weg dan valt de pen op de grond. Doe ik dat heel snel dan blijft de pen liggen en het papier is weg. Hetzelfde doe je met de boorpijp onder die boorkop. Die gaat zo snel heen en weer dat de geologie geen tijd heeft om te reageren. Daardoor kun je heel snel boren en ongestoord monsters nemen.”

Het snelle boren is ook een vraag in de markt? “Ja, dat klopt. Daarnaast is ook accuratesse van belang. Als je normaal gesproken je monsterpijp hebt. Die draai je de grond in en dan heb je ook te maken met wrijving aan de binnenkant. Dus de kern die je naar binnen moet schuiven gaat op een gegeven moment klemmen waardoor de zachte geologie begint te verdrukken. Maar bij ons is dat effect van het papiertje ook van toepassing aan de binnenkant. De kern gaat helemaal mee naar binnen toe waardoor je 100% monsters steekt, ongestoord. Wanneer je voor een mining opdracht bijvoorbeeld 30 meter moet boren voor een 1 cm dikke laag waar de payables inzitten dan wil je die laag wel gevonden hebben. Met deze techniek vind je deze laag en voorkom je natuurrampen zoals vroeger waarbij hele gebieden werden afgegraven.”

Royal Excellence

Bedrijven die Excellent zijn, scoren goed op acht punten. Hierover heb ik de volgende vragen.

  1. Wat doen jullie bij problemen bij projecten? Als je bijvoorbeeld deadlines niet haalt of boorproblemen hebt in het veld, hoe lossen jullie dit dan op met het team? “Dan gaan we met het team zitten en beredeneren we wat de logica is. We kijken dus niet direct naar de marge, want vinden de oplossing het belangrijkste. Daar gaan we voor, al moeten we dan langer blijven en is het project minder winstgevend.”
  2. Hoe klantgericht zijn jullie en waar blijkt dat uit? “Wij luisteren naar de klant. De klant is koning en ‘Tailor made’ is voor hem het belangrijkste. Veel bedrijven hebben een mentaliteit waarbij ze een product maken en dat je maar moet ‘oprotten’ als je het niet wil kopen. Dat doen wij niet; we ontvangen onze klanten, geven productpresentaties en maken een tailor made voorstel dat we tot op locatie komen trainen.”
  3. Hoe behouden jullie je innovatiekracht en blijven jullie nieuwe producten opleveren? “De producten leveren is niet eens mijn grootste zorg, het gaat vooral om het blijven vinden én houden van goede mensen. Mensen willen niet meer reizen of wat langer reizen. En vooral wanneer ze verkering krijgen en kinderen wordt het steeds moeilijker want dan mag reizen opeens niet meer van moeders de vrouw.”
  4. Hoeveel van de innovatie komt vanuit de klant zelf? “Heel veel. Ons controlepaneel van de boormachine wordt geroemd op beurzen van concurrenten. ‘Van drillers, voor drillers’ is hier het motto. We inventariseren bij klanten hoe het moet en we combineren dit met de kennis van onze eigen mensen die veel reizen over de wereld. Luisteren en Doen!”
  5. Hoe gaan jullie om met de mensen op kantoor en in het veld? “Iedereen is hier gelijk. We hebben een platte organisatie. Iedereen denkt mee over innovatie en mag zijn of haar mening geven. We vragen mensen om out of de box te denken.” Hoe stimuleer je dit? “Dit doen we door samen een steeds mooier product op de markt te zetten. Dat hoeft niet beloond te worden met geld. Dat wordt beloond met werkplezier en satisfaction.”
  6. Hoe vaak ben je zelf op de werkvloer en bezoek je projecten? “We hebben hier verschillende gebouwen op het terrein. Ik zit in het middelste gebouw en kan overal snel naar toe. Projecten – ik heb 18 jaar over de wereld gereisd. Dat wordt nu iets minder. Maar om je een voorbeeld te geven: We zijn nu bezig bij Vale, een grote mijnbouwer in Brazilië waar twee jaar geleden een dam is geklapt waarbij 350 levens verloren gingen. Wij zijn gevraagd om een totaaloplossing te bieden voor geo-technologisch onderzoek en CPT, via remote control op een kilometer afstand en volledig gerobotiseerd. Dat is zo gespecialiseerd, dat ik zelf meega met het team om alles aan elkaar te breien. Het is tegelijk een mega potentieel voor andere projecten.”
  7. Wat is jullie strategie ten aanzien van groei? “Het laatste wat ik wil is private equity: ik heb geen zin in mensen die mij gaan vertellen wat ik moet doen. Eigenlijk is het een mix van autonoom en acquisitie. Zo hebben wij ons ingekocht in de sondeertechnologie. Het is de gateway naar onze eigen machine. Zij maken bijvoorbeeld ook de sensoren.”
  8. Hoe zit jullie organisatiestructuur in elkaar? “We praten over een aantal bedrijven: Eijkelkamp Soil & Water, SonicSampdrill, Eijkelkamp Geopoint Solutions en Eijkelkamp Noord-Amerika. Over het algemeen proberen we dat plat te houden. Van de 160 mensen ken ik alle 20 managers. We doen hier ook aan speed dates. Dus wanneer iemand bijna binnen is, spreekt hij met de teamleider, de Operations manager en het team. ‘Sharing is caring’.”
  9. Hoe borg je dat de Businessunits, de kernwaarden en de cultuur een geheel blijven? “Dat doen we door de innofactory. Mensen die extern bezig zijn en in aanraking komen met de klant (R&D, Sales en Business Development) zetten we bij elkaar. Ze vertellen doorlopend aan elkaar waar ze mee bezig zijn. Zo blijft iedereen op de hoogte van wat er speelt en leeft. Ze moeten weten wat er allemaal technisch mogelijk is zodat ze goed kunnen inspelen op vragen uit de markt, waar ze dan ook zijn in de wereld op dat moment.”
  10. Wat maakt het verschil waardoor jullie wel Royal zijn en blijven? “Heel belangrijk is, overkoepelend over wat er allemaal door mij over gezegd is, dat het nog steeds een 100% familiebedrijf is. Het eigenaarschap is hier echt aanwezig.”
  11. Heb je nog broers en zussen? “Ik heb twee zussen waarvan mijn oudste zus deeltijd werkt op de HR-afdeling. De andere zus heeft voor een eigen carrière gekozen.”

Tot slot

Je hebt een ontzettend mooi bedrijf Huug. Het Royal straalt er ook echt vanaf. Met wat extra marketing kun je met de ondersteuning van de titel Royal samen met alle medewerkers, de aanwezige kennis en het vakmanschap van Eijkelkamp nog veel bereiken. Het is echt een mooi bedrijf met producten en medewerkers om trots op te zijn.
“Dat klopt – We zijn nu al driekwart jaar aan het sleutelen om alles weer bij elkaar te brengen en de harmonie en denkwijze weer terug te brengen. We zijn ervan overtuigd dat we de 125 jaar zeker vol gaan maken om op dat moment opnieuw een verzoek voor verlenging van de Royal titel in te kunnen dienen! Niet alleen maar praten. Vooral ook doen!”

Over Royal Eijkelkamp

Royal Eijkelkamp is een echt familiebedrijf met 160 medewerkers en is gespecialiseerd in apparatuur voor bodem- en wateronderzoek. In 2011 kreeg Eijkelkamp de titel Royal vanwege het 100-jarig bestaan. De opa van Huug was een smid met een smederij en maakte handboren voor bodemonderzoek. Fons, de vader van Huug, breidde het bedrijf verder uit tot een internationale onderneming met onderzoeksapparatuur voor water en bodem. Huug is trots op de Royal Status die hij zelf heeft aangevraagd.

Website Royal Eijkelkamp

Auteur: Alex Kamman, SpartnerS

Print Friendly, PDF & Email

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *