apr 21

Praten met medewerkers in onzekere tijden

Als leidinggevende moet je beslissingen nemen terwijl je niet alles weet. Dat was altijd al zo, maar nu meer dan ooit. En dan zijn het ook nog mensen waar deze beslissingen effect op hebben. Dat is niet makkelijk, dus ik hoop dat ik je helpen met mijn vier concrete tips voor communicatie met je teamleden in tijden van onzekerheid. Maar eerst: waarom is dit juist nu extra belangrijk?

Never waste a good crisis

Zoals met alle heftige gebeurtenissen gaat deze tijd haar sporen nalaten. Dat kunnen we nu nog niet allemaal overzien, maar eens komt een tijd dat we terugkijken op deze periode en trekken we conclusies uit wat er gebeurd is.

Ook de mensen in jouw organisatie.

Bij hen gaat dit iets achterlaten. Wat zal dat zijn? Kijken ze straks terug met gevoelens van trots? Een gevoel dat jullie gezamenlijk de juiste dingen gedaan hebben? Of houden ze er een gevoel van teleurstelling, boosheid en frustratie aan over? Gaat deze tijd bijdragen aan het vergroten van het vertrouwen in jou als leidinggevende en in de organisatie? Of neemt het wantrouwen juist toe?

Ik heb de afgelopen weken al een paar keer de zin “never waste a good crisis” voorbij horen komen. En hoewel die bij mij irritatie oproept omdat hij voorbijgaat aan de angst en het verdriet, zit er ook wel wat in. Als ik daarbij focus op het effect van een crisis op het vertrouwen in een organisatie, is mijn overtuiging:

Deze crisis kan bijdragen aan het vergroten van het vertrouwen, je hebt de mogelijkheid om er als team sterker uit te komen.

Als leidinggevende heb je hier veel invloed op. Voor welke uitdagingen je je ook gesteld ziet en hoe onzeker de toekomst ook is. Zélfs als de maatregelen heftig en ingrijpend zullen zijn.

De superheld doet zijn cape af

Hier komen mijn vier concrete tips voor hoe je dit doet. De samenvatting daarvan is:

Je bent een mens, geen superheld.

Ja, je hebt de rol van directeur / manager / teamleider, maar denk niet dat je een superheld moet zijn die alle oplossingen heeft. Je bent een mens, dus:

  1. Communiceer persoonlijk met de mensen in je team of je bedrijf. Ga gezamenlijk met ze om tafel en ben beschikbaar voor één-op-één gesprekken. Het is normaal dat mensen zich zorgen maken, zij zijn ook geen superhelden.
  2. Deel open wat je wel weet en niet weet. Mensen begrijpen veel en vertrouwen meer wat je zegt als je eerlijk bent dan wanneer ze het gevoel krijgen dat je iets probeert te verbergen. Wek geen verkeerde verwachtingen door toezeggingen te doen die je misschien niet na kan komen.
  3. Leg uit waarom welke beslissingen worden genomen. Besteed daar veel tijd aan. Leg het opnieuw uit. En nog eens. Sta open voor vragen en ga daarbij uit van de goede intentie van de ander.
  4. Vraag om feedback en ideeën: Is er iets waar je niet aan hebt gedacht? Welke ideeën zijn er bij de medewerkers om kosten te besparen maar vooral ook om werk te kunnen doen? Hoe kunnen de huidige ideeën beter gemaakt worden? Hoe kan de communicatie beter verlopen?

Als mensen voelen dat je om ze geeft en dat je eerlijk bent zal er meer begrip zijn. De openheid leidt er waarschijnlijk toe dat mensen gaan meedenken. Als vervolgens ook nog de energie ontstaat dat iedereen zijn of haar schouders eronder zet, ben je waar je zijn wilt. Of dit ingrijpende beslissingen kan voorkomen weet je niet. Maar alle betrokkenen kunnen straks dan wel terugkijken en denken: we hebben gedaan wat we konden.
helpenwaarikkan hashtagondernemenincoronatijden hashtagspartners

Print Friendly, PDF & Email

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *