mrt 30

Leg de lat op een haalbare hoogte

Als je de lat te hoog legt gaan mensen er onderdoor lopen. Het is een logische reactie: bij een vergrote orderintake moeten we allemaal een tandje erbij zetten. En nu misschien twee tandjes erbij door verstoringen in de supply chain. Tot op zekere hoogte kan dat geen kwaad, een paar tandjes erbij. Zeker als het om een tijdelijke situatie gaat. Maar zodra de lat echt te hoog gaat liggen gaan mensen niet eens meer proberen er overheen te komen.

Onder druk wordt nou eenmaal niet alles vloeibaar. En zodra het afhandelen van je taken onhaalbaar wordt helpt pushen niet meer. Sterker nog, het werkt averechts.

Let dus goed op je medewerkers. Als je constateert dat medewerkers juist minder moeite gaan doen om de doelen te behalen, kijk dan goed of deze medewerker niet te veel onder druk gezet wordt. Als dat het geval is, neem dan een stap terug en ga met deze medewerker in gesprek. Probeer samen de lat weer op een haalbare hoogte te krijgen.

Uiteindelijk wil iedereen het gevoel ervaren van het leveren van een goede prestatie en dat kan alleen als je haalbare doelen stelt. Want dan blijft het leuk om jezelf uit te dagen en zal je zien dat je medewerkers proberen, met de nodige extra inzet, over die lat heen te komen.

Lees ook deel I, deel II, deel III en deel IV in de serie: Te veel orders, ontdek hoe je weer grip kunt krijgen.
Deel I: De echte productiviteit meten
Deel II: Aan welke klanten en opdrachten verdien je echt en maak keuzes
Deel III: De gevolgen van de bottleneck voor jouw onderneming
Deel IV: Samenwerking is essentieel

Leave a reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *