jan 11

De gevolgen van de bottleneck voor jouw onderneming

Fijn zo’n goed gevulde orderportefeuille, maar hoe loop je die leveringsachterstand in? Dit keer gaan we in op de gevolgen van de bottleneck voor jouw onderneming.

Wat is een bottleneck? Volgens de definitie is het de capaciteitsbron (mens, machine en/of proces) waar je meer uren op inplant dan dat je beschikbaar hebt. Welke zie je momenteel in jullie bedrijf? Wellicht zijn dat er meerdere ?, maar kies die bottleneck waar de stagnatie het grootste is.

Hoe herken je een bottleneck op de werkvloer? Normaliter kun je die gewoon zien, daar waar de meeste producten voor liggen te wachten. Vaak ook digitaal door de wachtrij van deelorders die wachten tot ze aan de beurt zijn op die capaciteitsbron.

Waarom moet je de bottleneck aanpakken? Deze bepaalt feitelijk je echte output van het bedrijf, vooruit werken aan orders die toch stil vallen op de bottleneck heeft geen zin. Wat scherper geformuleerd: de bottleneck bepaalt de facturabele omzet!

Wat kun je doen nadat je de bottleneck hebt geïdentificeerd?

  1. Maak hier de hoogste prioriteit van in de planning, hij mag nooit stilvallen. Werk wat je hier niet maakt, kun je nooit meer inhalen.
  2. Verhoog de capaciteit door verschoven dienst, overwerk of ploegen.
  3. School andere medewerkers bij zodat die ook inzetbaar worden op de bottleneck.
  4. Orders die over de bottleneck lopen perfect voorbereiden (dat is altijd verstandig, maar hier rendeert het nog harder); geen zoeken naar informatie (tekeningen, programma’s en routings moeten panklaar liggen en goed leesbaar zijn), geen zoeken naar onderdelen of gereedschappen, ook die moeten visueel klaargezet zijn.
  5. De bottleneck ontlasten door orders over andere capaciteitsbronnen te laten lopen, ook als dat meer bewerkingstijd kost.
  6. Inzetbaarheid van de bottleneck vergroten met behulp van een omsteltijdreductie traject.

Lees ook deel I, deel II, deel IV en deel V in de serie: Te veel orders, ontdek hoe je weer grip kunt krijgen.
Deel I: De echte productiviteit meten
Deel II: Aan welke klanten en opdrachten verdien je echt en maak keuzes
Deel IV: Samenwerking is essentieel
Deel V: Leg de lat op een haalbare hoogte

Print Friendly, PDF & Email

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *