mrt 02

Twijfels over een sollicitant? Zo voorkom je teleurstellingen

Het werven en selecteren van een nieuwe medewerker is een intensieve klus. Of je vacature nu stormloopt met reacties, of dat je op zoek bent naar die speld in de hooiberg, er komt veel kijken bij het selecteren van de juiste persoon. Vaak spelen ‘onderbuikgevoel’ en persoonlijke voorkeur een rol bij het maken van de uiteindelijke keuze. Maar is dit voldoende?

Objectief vergelijken

De beste kandidaat heeft niet alleen de juiste opleiding en ervaring, ook zijn of haar persoonlijkheid speelt een rol. Meestal vindt een eerste selectie plaats op basis van sollicitatiebrieven en/of cv’s. Maar wat dan? Alle serieuze kandidaten uitnodigen voor een gesprek en dan kijken of het klikt?  Of eerst proberen de kandidaten op een objectieve manier met elkaar te vergelijken? Dat laatste is wat met een assessment geprobeerd wordt.

Voorkom teleurstelling

Assessments kunnen een groot verschil maken voor jouw organisatie. Een objectieve assessment tool meet de kandidaat op betrouwbare wijze en toont neutraal de voorkeuren en eigenschappen van de sollicitant. Het bespaart de HR-functie en het management niet alleen veel tijd, maar geeft ook richting en verdieping aan de vervolggesprekken. Zo verklein je het risico op een teleurstelling.

Doe het zelf of branchespecialist?

Tegenwoordig zijn er talloze psychotechnische instrumenten te koop, maar zijn deze wel betrouwbaar? En ben je als ‘buitenstaander’ in staat de uitkomsten juist te vertalen naar de bedrijfseigen praktijk? Allemaal zaken om rekening te houden wanneer je besluit om assessments in te zetten.
Een basis assessment bestaat uit een gedragsanalyse, een niveaumeting (lerend vermogen) en een diepte-interview. Voor de gedragsanalyse is de PPA (Persoonlijke Profiel Analyse) van Thomas International een veelgebruikt instrument.

Wat biedt de PPA?

De Persoonlijke Profiel Analyse (PPA) van Thomas International is een krachtige tool waarmee je de beweegredenen en de motivatie van je kandidaat in beeld brengt. De PPA is nadrukkelijk geen psychologische test; het is een methode die het werkgedrag op een objectieve wijze in kaart brengt. De drie belangrijke inzichten die de PPA geeft zijn: Hoe de persoon zichzelf ziet, hoe de persoon zich gedraagt onder druk en hoe andere mensen deze persoon zien. De PPA geeft daarbij antwoord op vragen als hoe een persoon communiceert, in welk werk hij zich op zijn gemak voelt, hoe hij in een team werkt en wat hem motiveert. Daarnaast wordt PPA ingezet als onderdeel van team- en individuele trainingen en ontwikkeldoelen, maar ook bij de samenstelling van succesvolle teams.

Ook voor bestaande medewerkers

Ook voor je bestaande medewerkers zijn assessments een waardevolle tool. Meer inzicht in je eigen mensen zorgt ervoor dat je beslissingen onderbouwd en met meer zekerheid kunt nemen. Bij loopbaanontwikkeling haal je het beste naar boven. En je medewerkers waarderen de assessments door het inzicht wat ze verkrijgen over hun functioneren en hun motivatoren. Ze zien het als een groot ‘cadeau’ dat ook voor de toekomst waardevol blijft.

Assessments in de maakindustrie

Veel bedrijven in de maakindustrie staan voor de uitdaging om met behulp van personeel met de juiste mind-set, aansluiting te houden bij de sterk veranderende markt. Ook daar zijn assessments van cruciaal belang, en dan met name de vertaalslag naar de organisatie: welke kwaliteiten zijn bepalend voor succes en hoe kunnen de uitkomsten van het assessment gebruikt worden om mensen optimaal te laten functioneren.

Terugverdienen assessment

Wist je dat een verkeerde keuze van een kandidaat gemiddeld een half jaarsalaris kost? Door afbreukrisico’s bij de aanname van nieuwe medewerkers te beperken, vergroot je de kans op blijvend succes. En met de uitkomsten van het assessment kun je nieuwe medewerkers ook gerichter inwerken. Ook verbeter je met een assessment de onderlinge samenwerking van je teams. Kortom, een assessment verdient zichzelf altijd terug!

Print Friendly, PDF & Email

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *