The finishing touch
feb 06

The finishing touch

Ooit gestart met twee stralers en een bouwvakker, is RVS Finish inmiddels uitgegroeid tot een premium partner voor de nabehandeling van roestvrijstalen producten. Met de groei van de klantenkring, breidde het bedrijf ook haar kennis op het gebied van stralen, slijpen, cleanroom reinigen en assemblage rap uit. Driek Brouwers, bedrijfsleider bij RVS Finish én medewerker van het eerste uur is er duidelijk over: “Wij zijn de beste en dat willen we blijven: hét kenniscentrum in de Benelux op het gebied van nabehandeling van rvs.”

Investeren in kennis

Driek: “In de beginperiode van het bedrijf lag er weinig vast. Artikelbeheer, prijzen en levertijden, het liep zoals het uitkwam. Pas toen we daar afspraken over vastlegden, begonnen we te groeien. Ons kleine clubje ging uitbreiden, waardoor de noodzaak om ons bedrijfskundig te ontwikkelen ook groter werd.” Driek volgde bij SpartnerS een opleiding Bedrijfskunde. “Ik ging aan de slag met lean, waardestroomanalyse en ISO. Maar terwijl ik investeerde in mijn kennis, ontstond een gat tussen het managementteam en de rest van de organisatie. En ik vond het juist zo belangrijk om iedereen mee te krijgen.”

Urenfabriek

Afgelopen jaren heeft RVS veel geïnvesteerd, met als doel een beter rendement te behalen. “Wij zijn een urenfabriek, met een hele dunne marge. Zo hebben we geen marge op inkoop of op uitbesteden. We kunnen alleen marge behalen als we iets sneller doen dan we verwachten. Dat is voor ons de reden dat we investeren in ons bedrijfsproces en de machines goed inrichten. Want afgekeurde producten en onderhanden werk zijn slecht voor de winstmarge.”

KOP-training

Terwijl de omzet groeide, bleef de winst achter. Driek: “Juist op de werkvloer viel qua efficiëntie nog veel te winnen. We besloten daarom om ons bedrijfsbureau de KOP-training (Klantordergestuurd Plannen) te laten volgen.” Dat bedrijfsbureau, bestaande uit een productieleider, verkoop binnendienst, officemanager en Driek als bedrijfsleider, kan vervolgens haar kennis overdragen aan de rest van organisatie.

In de KOP-training staat resultaat door effectief plannen centraal. De training biedt medewerkers inzicht hoe ze betere resultaten kunnen halen door slimmer te werken. Driek: “Het is fijn om zo rechtstreeks een training te krijgen van SpartnerS adviseur Lars de Bonth. We zitten wekelijks bij elkaar en verdiepen onze kennis over bedrijfsprocessen, lean principes, onderhanden werk, werkstromen, doorlooptijden en begrippen als lean, push en pull en de invloed daarvan op de werkvloer.”

Leergeld

Het blijft niet bij kennis alleen: het geleerde wordt direct in de praktijk gebracht. Een paar voorbeelden. “Veel in deze training heeft met bewustwording te maken. In essentie betekent effectief plannen: houd de regie en laat je niet gek maken door de klant. Concreet: als een klant aanpassingen heeft, of meerwerk, dan hoort hij daarvoor te betalen. Maar dan moet je dat wel tijdig bespreekbaar maken. Doe je dat niet, dan laat je omzet liggen. Alles heeft een prijskaartje, logisch.”

Maar hoe zorg je daarvoor, voor die bewustwording? Driek illustreert het met een recent voorval: “Op onze afdeling Nabehandeling kwamen producten van een klant binnen die bij aanlevering al beschadigd waren. Toen we contact opnamen met de klant, gaf hij aan dat we het maar op moesten lossen. Over geld werd niet gesproken. Achteraf ging de klant niet akkoord met de extra kosten en wij hadden niets vastgelegd. Dat was dus duur leergeld. Maar de les is dat de voorman nu alles van de klant vooraf controleert. En dat heldere communicatie met de klant essentieel is.” Hoe was dat voor hem als bedrijfsleider, hij wil toch goede marges halen? Driek: “Inderdaad, toch heb ik me bewust op de achtergrond gehouden. Laat het maar een keer misgaan, dacht ik, in de hoop dat we deze fout nooit meer maken.”

Waar staat RVS Finish nu?

“Ons doel was om een scheiding van verkoop en productie door te voeren. Daarmee willen we voorkomen dat verkoop het bedrijf op de kop zet om een order erdoor te krijgen. Aan de andere kant moet de productieleider duidelijk zijn en ‘nee’ durven te zeggen bij spoedklussen. Daarin zijn we geslaagd: de communicatie tussen verkoop en productie verloopt prima. Vragen over meerwerk, wat betaalt de klant, hebben we capaciteit etcetera bespreken we vooraf. Hierdoor zijn we ook duidelijker naar de klant. We zijn veranderd van ‘Breng maar, lukt wel’, naar ‘Het kan, op onze voorwaarden’.”

Door een duidelijker taakscheiding is iedereen zich meer bewust geworden van het werk dat hij aanpakt. Driek daarover: “De regie houden over je eigen werk is zo belangrijk. Mensen beginnen dat nu in te zien. Ze durven te delegeren en feedback te vragen. Natuurlijk stuur en monitor ik daar wel in. De wekelijkse vergaderingen helpen daarbij.”

Convenant

Ook de communicatie binnen het managementteam heeft een drastische draai gemaakt. “Het ging er tussen ons soms fel aan toe! Dat geeft niet, als je iedereen in zijn waarde laat. We zijn heel open naar elkaar geweest in wat we ervaren. Uiteindelijk hebben we samen een convenant ondertekend: daarin staan afspraken omtrent gedrag en communicatie. Een prima instrument, waaraan iedereen zich houdt en waar we elkaar ook op aanspreken. Verder is de overlegstructuur aangepast. Zo starten we elk overleg met een ‘one-word-opening’ waarbij je in een woord vertelt hoe het met je gaat. De anderen kijken dan of ze daar iets mee kunnen. Ja, het menselijk aspect in ons bedrijf is sterk verbeterd.” Ook de rest van organisatie volgt het voorbeeld, en neemt deze werkwijze over.

Meer ruimte

RVS Finish is een van de bedrijven binnen de Bax-Groep. Driek: “Iedere bedrijfsleider binnen Bax doet wel iets met SpartnerS! Ik leer veel van de adviseurs, het zijn mensen waarmee ik goed kan communiceren. Ze zeggen waar het op staat, eerlijk en direct. Wat ik persoonlijk van ze heb geleerd is om mensen de ruimte te geven zichzelf te ontwikkelen. Dat was echt nodig, want ik hoorde en zag alles! Nu zit ik aan de andere kant van het pand, waardoor ik me minder met de operationele zaken bemoei. Dat is prettig, voor iedereen!”

Print Friendly, PDF & Email

In dit voorbeeld las u hoe een organisatie bestendig kan verbeteren. Verantwoordelijkheden worden duidelijk. Medewerkers leren de regie te nemen en de klant krijgt duidelijkheid.

Herkenbaar? Vertel het ons, wij luisteren.

Bel ons op 040-3034400, of mail naar info@spartners.nl

We komen graag met u sparren.

“Door mensen ruimte te geven en zelf de regie te leren nemen, zijn we nu ook duidelijker naar de klant geworden!”
Driek BrouwersBedrijfsleider RVS Finish
De uitdagingen van RVS Finish

  • Marges verbeteren
  • Kostenbesparingen realiseren door procesoptimalisatie
  • Medewerkers betrekken bij de verbeteringen
De resultaten voor RVS Finish

  • Scheiding van verkoop en productie
  • Diepgaande kennis bij het management op gebied van bedrijfskundige en lean principes vertaald naar de werkvloer
  • Efficiëntere bedrijfsprocessen
  • Sterke betrokkenheid medewerkers door eigen verantwoordelijkheid en regie
  • Verbeterde overlegstructuur met meer aandacht voor de mens achter de medewerker

RVS Finish is een premium partner op het gebied van het nabehandelen van roestvrijstalen producten, zoals stralen, slijpen, cleanroom reinigen, polijsten en assemblage. RVS Finish voldoet aan alle eisen en normeringen die worden gesteld aan oppervlaktebehandelingen, waaronder de eisen binnen de hygiënische verwerking van producten in de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.

Website RVS Finish

Print Friendly, PDF & Email

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *