Samenwerking binnen nieuw managementteam
okt 14

Samenwerking binnen nieuw managementteam

Al bijna 25 jaar ontwikkelt Creon uit Tilburg werkplekken voor beveiligingsloges en meldkamers. Deze 24/7 werkplekken moeten voldoen aan de hoogste ergonomische en constructieve eisen. Om tot een doordachte en perfect afgestemde werkplek te komen zorgen de 15 medewerkers van Creon dat ze voor de markt uitlopen met hun innovatieve ontwerpen. Met een eigen ontwerp-, assemblage- en serviceafdeling weten ze de levering van hoogwaardige kwaliteit te borgen.

Nieuw managementteam

Vorig jaar heeft Ralf Bogaerts, managing director bij Creon, samen met twee compagnons uit het bedrijf, de aandelen overgenomen van de oprichter. Vanuit hun professie waren deze compagnons al onmisbaar voor het bedrijf en nu kregen ze daar een nieuwe rol bij. “Je was eerst een hele goede techneut maar ineens ben je ook aandeelhouder en MT -lid en worden er andere dingen van je verwacht”, aldus Ralf.

“Vanuit hun professie waren deze compagnons al onmisbaar voor het bedrijf en nu kregen ze daar een nieuwe rol bij.”

Preventieve mediation

Ralf wil ervoor zorgen dat de sfeer in dit nieuwe team goed blijft. Ralf: “Je moet voorkomen dat de emmer over gaat lopen. Daarom willen we op gezette tijden met elkaar sparren over hoe we vinden dat het gaat, hoe we vinden dat het persoonlijk gaat, hoe we vinden dat we functioneren, over wat we van elkaar verwachten en hoe we kijken naar de toekomst.” De term “preventieve mediation” past goed bij deze aanpak.

“Je moet voorkomen dat de emmer over gaat lopen.”

Voordelen externe partij

Ralf besloot een externe partij hiervoor te vragen. “Een externe partij kan theoretische kennis inbrengen. Bovendien kan deze beter de grote lijn vasthouden. Als je zelf onderdeel bent van de discussie laat je jezelf daarin meezuigen. Een externe kan terugpakken naar het onderwerp. En omdat een externe objectief in het gesprek zit kan diegene alles aanstippen dat waargenomen wordt. Daarmee komen ook zaken boven water die tijdens een discussie anders niet ter tafel zouden komen.”

Voor Ralf was het meteen duidelijk dat hij dit aan Karin Mastenbroek, adviseur bij SpartnerS, wilde vragen. Ze kenden elkaar al geruime tijd en het leek hem een goed idee haar voor te stellen aan de overige MT-leden.

De diepte ingaan

Karin werd gevraagd de diepte met ze in te gaan. Ralf: “Op de werkvloer ben je vooral bezig met het primair proces. Er wordt daarbij te weinig tijd vrijgemaakt om te bespreken hoe mensen in hun vel zitten en wat hun ambities zijn. Bovendien zijn we lief voor elkaar om de sfeer goed te houden, maar dan mis je de diepgang in een gesprek. Dan blijft het aan de oppervlakte en gaat het over de orde van de dag”.

De bedoeling van de preventieve mediation was dan ook dat het nu wel heel erg persoonlijk werd. Dat je het echt gaat hebben over de mens, met name de mensen die daar aan tafel zitten. Er werd daarom besloten een dag op een externe locatie met het MT samen te zitten.

Op de werkvloer ben je vooral bezig met het primair proces. Dan blijft het aan de oppervlakte en gaat het over de orde van de dag.

Eerste sessie: elkaar leren kennen

Karin heeft vooraf met iedereen afzonderlijk contact gehad. Op die manier kon ze een inventarisatie maken hoe het met iedereen gaat, hoe het in de samenwerking gaat, hoe het met het bedrijf gaat en wat ieder belangrijk vindt. Op basis daarvan heeft Karin een programma gemaakt.

De eerste dag was erop gericht om elkaar persoonlijk beter te leren kennen. “Wat vinden we fijn in de samenwerking en waar liggen de irritaties. Waar droom je van als het om Creon gaat om daarmee te toetsen of je wel dezelfde ambities hebt met betrekking tot het bedrijf. Deze dag werd er ook meer over persoonlijke dingen gesproken. Wie ben je en wat heeft je gevormd.” Ook de eigen ontwikkeling in de tijd kwam aan de orde.

Tweede sessie: rollen

Ralf: “De laatste keer ging het over welke verschillende rollen je in het bedrijf vervult. Ben je uitvoerend, adviserend of beslissend in die rol. Wat zou het resultaat moeten zijn en waar kun je je nog verder in ontwikkelen in die rol – wil je die kleiner maken of juist steviger inkleden – en wat betekent dat voor jou. Wat is het belang van jouw rol en waar moet je dan nog in ontwikkelen.”

Ook werd er deze bijeenkomst gesproken over je persoonlijke missie binnen Creon. Waartoe ben jij bij Creon en hoe draag je bij aan het succes van Creon.

Stof tot nadenken

Tijdens de sessies  is er veel openheid naar elkaar toe geweest. En juist de onverwachte zaken maakten daarbij het verschil. Ralf: “Als je vraagt aan mensen om hun schil af te gooien dan komen er ook wel eens dingen onder die schil uit die je van te voren niet bedacht hebt. Dat is dan niet altijd even leuk of het antwoord dat je verwacht had. Maar dat was dan ook precies de bedoeling. Daar kun je dan vervolgens wel weer over nadenken.”

“Als je vraagt aan mensen om hun schil af te gooien dan komen er wel een dingen onder die schil uit die je van te voren niet bedacht had.”

Betere gesprekken, elkaar beter begrijpen en groei persoonlijke ontwikkeling

Datgene dat besproken is in de sessies heeft invloed op de manier waarop er met elkaar omgegaan wordt. Ralf: “Zo’n dag vormt het gedrag naar elkaar toe. We hebben besproken dat je elkaar soms ook stevig mag aanspreken. Doordat er aan het onderling vertrouwen gewerkt is op zo’n dag kun je betere gesprekken met elkaar voeren, ook over dingen die moeilijk zijn.”

In deze dagen hebben ze elkaar ook echt beter leren kennen waardoor ze elkaar nu nog beter begrijpen. Als er zich gedurende het jaar dan zaken voordoen kan daar sneller op geanticipeerd worden, want je weet van de achtergrond van waaruit dingen zijn ontstaan.

Verder heeft het invloed op de persoonlijke ontwikkeling. Ralf: “Dit soort gesprekken voeren en elkaar daarin triggeren helpt ook je persoonlijke ontwikkeling als leider, als ondernemer en als MT-lid. Je competenties en vaardigheden worden meer ontwikkeld doordat je met elkaar en van elkaar leert hoe je bepaalde dingen aanpakt.”

“Dit soort gesprekken voeren en elkaar daarin triggeren helpt ook je persoonlijke ontwikkeling als leider, als ondernemer en als MT-lid.”

Jaarlijkse sessies

Door de goede ervaringen hebben ze afgesproken twee keer per jaar als MT zo’n dag in te blijven plannen. Eén keer per jaar is met Karin en één keer per jaar is het alleen met het MT waarbij het enkel draait om plezier te maken met elkaar. “Het bewijs dat we de goede keuze hebben gemaakt met Karin kwam toen er bij het voorstel om het nogmaals te doen het bij alle MT-leden direct duidelijk was dat ze wilden dat Karin dat ging doen. Dat betekent dus dat het goed gaat, dat iedereen zich veilig voelt en zich kan vinden in het programma en de inhoud.”

Professionaliteit

Over de ervaringen met Karin concludeert Ralf: “Karin doet dit soort dingen op een professionele manier, ze weet waar ze het over heeft. Haar manier van aanpakken is toegankelijk en prettig. Dat geeft je een comfortabel en veilig gevoel om te vertellen wat je wilt vertellen. Dus naast professionaliteit en kennis van zaken ook een hele prettige manier van communiceren en omgang. Dat samen hebben we nodig voor deze sessies. De juiste persoon voor onze preventieve mediation.”

De juiste persoon voor onze preventieve mediation.

In dit voorbeeld las u waarom een ondernemer ervoor kiest om de beste kennis in huis te halen.

SpartnerS spreekt uw taal en komt met praktische oplossingen.

Wat zijn uw uitdagingen? Vertel het ons, wij luisteren.

Bel ons op 040-3034400, of mail naar info@spartners.nl

We komen graag met u sparren.

“Door een uitstekende balans tussen professionaliteit en menselijkheid de juiste persoon voor onze preventie mediation.”

Ralf BogaertsManaging Director bij Creon
De uitdagingen van Creon

  • Nieuwe samenstelling MT
  • Nieuwe rollen voor MT leden
  • Behouden goede sfeer
  • Onvoldoende ruimte voor diepgaande gesprekken
De resultaten voor Creon

  • Onderling vertrouwen is verbeterd
  • MT leden begrijpen elkaar beter
  • Groei in persoonlijke ontwikkeling
  • Meer helderheid in rollen

Creon uit Tilburg ontwikkelt werkplekken voor beveiligingsloges en meldkamers.

Website Creon

Fotograaf: Norbert van Onna

Print Friendly, PDF & Email

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *