De impact van een strategietraject – Limex

apr 16

De impact van een strategietraject – Limex

Uitdaging

In de afgelopen dertig jaar heeft machinebouwer Limex zich nationaal en internationaal op de kaart gezet als gerenommeerde producent van wasmachines voor logistieke middelen. Naast de verkoop en verhuur van nieuwe en gebruikte machines, ontzorgde zij haar klanten de afgelopen jaren steeds vaker door op locatie het hele wasproces over te nemen.

Jan van Hoef, directeur van Limex Cleaning Solutions: “Om de juiste keuzes voor de toekomst te maken, wilde ons managementteam meer inzicht krijgen in de behoefte van onze markten en klanten.  En hoe we daar het beste op konden inspelen. Samen met de adviseurs van SpartnerS gingen we aan de slag met onze toekomstige strategie.”

Oplossing

In meerdere sessies met het managementteam van Limex werden de volgende zaken geanalyseerd:

  • sterke en zwakke punten van de Limex organisatie
  • (potentiële) klantgroepen en markten
  • behoefte van eindklanten

De sessies leidden in het MT tot meer bewustwording. Van Hoef: “Deze gaven ons dieper inzicht in de behoeften van onze klanten. Na de evaluatie van de resultaten waren we in staat om gefundeerde keuzes te maken.”

Voor het management was deze aanpak van het strategietraject nieuw. Van Hoef: “Voor het eerst bepaalden we als MT samen de strategische koers van de organisatie. En maakten we als team keuzes over opvolging van eigendom, de bijbehorende rollen en de financieringsbehoeften. Met als doel de continuïteit van Limex te waarborgen.”

Resultaat

Het strategietraject leidde tot een wijziging in de structuur van de organisatie van Limex; de productie, verhuur en verkoop van de wasmachines kwam los te staan van de dienstverlening op locatie. Zo ontstonden Limex Machine Exploitatie BV, voor de verhuur en verkoop van nieuwe en gebruikte Limex wasmachines, en Limex Cleaning Solutions (LCS) BV, voor de full service reinigingspakketten bij bedrijven. Een strategie die tot op heden voor beide organisaties zeer gunstig uitpakt!

Door ons tijdens het strategietraject bewust te worden van de behoeften van onze eindklanten, waren we in staat de juiste keuzes te maken.”

Van Hoef: “SpartnerS heeft ons geholpen bij het geven van inzicht in onze organisatie, markten en afnemers. Dat is haar toegevoegde waarde. Dit traject hielp ons de juiste keuzes te maken. Omdat we met meerdere MT-leden de keuzes maken en dragen, is ook de uitvoering daarvan in de toekomst geborgd.”

Heeft u hulp nodig bij een uitgekiende en actuele strategie?

Onze adviseurs beschikken over het juiste gereedschap.

Bel ons op 040-3034400, we komen graag met u sparren.


“Dit strategietraject hielp ons de juiste keuzes te maken.”
Jan van Hoef (l)Managing Director Limex Cleaning Solutions bv
De uitdagingen van Limex

  • Inzicht krijgen in veranderende behoefte van eindklanten
  • Nieuwe potentiële klantgroepen en markten verkennen
  • Strategische keuzes maken voor de toekomstige organisatie
  • Als MT een gezamenlijke strategie ontwikkelen
De resultaten voor Limex

  • Gedragen keuzes voor opvolging en toekomstig management
  • Succesvolle herpositionering door opsplitsing in twee gescheiden bv’s (voor productie/verkoop en voor dienstverlening)
  • Financiële continuïteit LCS BV geborgd door externe financiers/mede-eigenaren
  • Verdienmodellen aangepast aan de doelmarkten van de bv’s

Limex ontwerpt, ontwikkelt en bouwt oplossingen voor het reinigen van meermalige verpakkingen zoals kratten, bakken, pallets en emmers. Klanten uit de food, agro en automotivesector kunnen voor zowel de industriële wasmachines als ook voor totale dienstverlening bij Limex terecht.

Het bedrijf bestaat uit:

  • Limex Machine Exploitatie: verhuur en verkoop van nieuwe en gebruikte Limex wasmachines
  • Limex Cleaning Solutions: full service reinigingspakket van logistieke middelen op locatie.

Website Limex

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *