‘SpartnerS Inside’ als verlengstuk van de ondernemer
sep 09

‘SpartnerS Inside’ als verlengstuk van de ondernemer

Wil je als ondernemer in de maakindustrie groeien, dan is een sterke focus op de corebusiness noodzakelijk. Tegelijk sta je voor diverse vraagstukken op het gebied van processen, technologie, markt en personeel, waarover actuele en parate kennis niet altijd in huis is. Perry Verberne, directeur van Transportschroeven- en machinefabriek Van Beek uit Drunen, koos ervoor om de beste kennis in huis te halen, zodat hij zich voor de volle honderd procent kan richten op de kernactiviteiten. Het leidde tot een hechte en langdurige samenwerking met SpartnerS Organisatieadvies. Een schoolvoorbeeld van ‘SpartnerS Inside’.

Het juiste perspectief

Toen Perry Verberne als kersverse directeur zes jaar geleden het toenmalige pand van Van Beek voor het eerst betrad, dacht hij meteen aan de klanten. Perry: “Zij moeten in het begin hetzelfde gezien hebben als ik: een verouderde kantoor en fabriek die niet overeenstemden met de moderne, geavanceerde, veranderingsgezinde en kwalitatief hoogstaande onderneming die het werkelijk was.”

Van groeiambities was geen sprake: “Mijn opdracht was: financieel gezond blijven en doorgaan waar we mee bezig zijn. Maar ik zag veel kansen voor verbetering. Daar wilde ik iets mee doen.” Voor zijn driejarenplan had hij meer inzicht in het bedrijf en de processen nodig. Perry zocht naar een partij om hem daarbij te assisteren. In het eerste contact met de adviseurs van SpartnerS klikte het direct. “Ik vond het fijn dat we op hetzelfde niveau zaten. De SpartnerS adviseurs zijn mensen uit dezelfde business en hebben affiniteit met de maakindustrie, niet alleen inhoudelijk, maar ook sociaal. Het juiste perspectief was er.”

“De SpartnerS adviseur komt uit dezelfde business en heeft affiniteit met de maakindustrie, niet alleen inhoudelijk, maar ook sociaal. Dat zorgt voor het juiste perspectief.”

Kikker in warm water

Om inzicht te krijgen in het proces en de knelpunten gingen SpartnerS adviseurs John en Paul van start met een waardestroomanalyse. Perry: “Van Beek heeft enkelstuksproductie, waarbij aangescherpte doelstellingen op gebied van doorlooptijdverkorting en levertijdverkorting  bij ons niet aan de orde zijn. Uit de analyse kwamen wel honderddertig, voornamelijk kleine, verbeterpunten. Die gingen we in teams aanpakken. Omdat de veranderingen zo klein waren, merkten de meesten er weinig van, net als die kikker in warm water.”

Verlengstuk

Door dit eerste verbeterproject leerde Perry de adviseurs van SpartnerS vooral kennen als sparringpartners: “Het bleek dat er zoveel mensen met een eigen specifieke ervaring en expertise werken, dat je daar makkelijk uit kunt putten. Zo werd SpartnerS voor allerlei vraagstukken een verlengstuk van onze organisatie. ‘Spartners Inside’, zelfs voor onze verhuizing drie jaar geleden! Ik zocht een projectleider, iemand met kennis en ervaring die alles in goede banen kon leiden. Dat werd Lars. In plaats van zelf alles te regelen, zorgde hij er samen met de organisatie voor dat er iets gebeurde. Zo’n verhuizing van productie en kantoor is een hele operatie. Uiteindelijk zijn we maar een dag dicht geweest!”

Groeiambitie geeft drive

De verbeterprojecten, de moderne productiehal, het nieuwe kantoor, ze zorgden zeker voor een nieuw elan. Toch ontbrak het volgens Perry nog aan iets belangrijks. “Ambitie! Dat doet iets met mensen. Zonder ambitie krijg je een ‘laissez-faire mentaliteit’. Terwijl je juist drive wilt. Om die reden hebben we anderhalf jaar geleden de nieuwe strategie voor de komende drie jaar uitgezet. Ja, voor het eerst een groeistrategie! Het bedrijf is namelijk te mooi, er moet gewoon meer te doen zijn. Daarvoor moest ik wel eerst de organisatie meekrijgen.”

Coaching op meerdere niveaus

Inderdaad, communiceren over zaken als: wat gaan we doen, waarom, wat willen we, wie zijn erbij betrokken, is belangrijk om mensen mee te krijgen. Om zijn medewerkers met meer plezier aan het werk te houden en te behouden, besloot Perry om met SpartnerS adviseur Maarten een coaching traject op te starten. “Maarten voert persoonlijke gesprekken met de mensen om ze een duwtje in de rug te geven. Samen vinden ze de juiste weg en borgen ze de afspraken. Het fijne is dat Maarten uit de business komt. Hij heeft alles zelf al eens meegemaakt, heeft ervoor doorgeleerd en kan zelf de stap maken. Ik heb hem op medewerkers ingezet die niet goed in hun vel zitten, of die zich willen ontwikkelen. De manier die Maarten hanteert? Praten, een spiegel voorhouden, challengen, afspraken maken en nakomen. Snel en to-the-point. Hij doet het al een lange tijd en coacht ook mij en de aandeelhouder. Mooi, want het feit dat ik me ook laat coachen werkt voor anderen laagdrempelig. Ik zeg daarmee eigenlijk ‘Ik weet ook niet alles’.”

Blijven leren

Een andere groeiambitie van Perry is: kennis verwerven door middel van interne en externe trainingen. “Samen en van elkaar leren. Zowel individueel als over de bloedgroepen heen. Daar zijn we anderhalf jaar geleden mee gestart, na een kick-off door Maarten in de Ardennen. We leerden over elkaars profielen, met behulp van de DISC-methode. En volgen sindsdien op elk mogelijk gebied trainingen, op diverse manieren: individueel, intern en extern. Het is continu onder de aandacht.”

“Door het brede karakter van de diensten, kan ik SpartnerS voor verschillende zaken inzetten. Ze zijn letterlijk een verlengstuk van mij geworden.”

Groei door meer verkoop

Met het oog op de groeidoelstelling nam Perry ook de verkoop onder de loep: “Om te groeien moet je eerst meer verkopen. Dat doen we enerzijds door de verkoopcapaciteit uit te breiden en anderzijds door de manier van verkopen aan te pakken, met de inzet van moderne tools en techniek. Maar nog belangrijker is: we willen ons ontwikkelen van offertefabriek naar accountmanagement. Dat wordt onze nieuwe verkoopstrategie en Pim, Bianca en Paul van SpartnerS begeleiden ons daarbij. Denk bijvoorbeeld aan het werken met klantindelingen en ABC-klanten. En aan het marktonderzoek dat we in het verlengde hiervan hebben laten uitvoeren door SpartnerS en antwoord geeft op de vraag: Kunnen we groeien? Ja, die ruimte is er, zelfs bij onze huidige klanten. Maar daarvoor moeten we het wel anders gaan organiseren (meer hierover in een volgende casus).

De kracht van SpartnerS

Productie, logistiek, personeel, marketing, sales, coaching en kwaliteit (SpartnerS verzorgt ook de interne ISO-audits): Perry wil continu verbeteren en veranderen. “Ik heb veel vragen en kan niet alles tegelijk. We zijn nu eenmaal te klein om alle specialismen in huis te hebben. Het is daarom prettig wanneer mensen uit een soortgelijke omgeving met een frisse blik binnenkijken en adviseren. Overigens oriënteer ik me voorafgaand aan ieder project uitgebreid op het aanbod. Toch kom ik steeds opnieuw terug bij SpartnerS. Door hun brede dienstverlening kan ik ze voor verschillende zaken inzetten, ze zijn letterlijk een verlengstuk van mij geworden.”

“Advies vragen is een kwestie van sterkte, niet van zwakte. Ik wil de beste kennis binnenhalen, fouten maken en deze durven te laten zien.”

De aanpak van SpartnerS is daarbij steeds hetzelfde, vervolgt Perry. “Laagdrempelig, no-nonsense, hands-on en geen dikke rapporten. Die aanpak bevalt goed. En het maakt niet uit wie het traject doet: iedere adviseur komt uit de business en leert weer van de ander. We spreken dezelfde taal. Dat is voor mij de kracht van SpartnerS! En intussen leert SpartnerS ons steeds beter kennen en kent iedere medewerker bij Van Beek de adviseurs. Inderdaad, ‘SpartnerS Inside’! Zo kunnen we makkelijk een volgende stap maken.”

Door de samenwerking met SpartnerS kan Perry zich volledig richten op zijn corebusiness, besluit hij. “Advies vragen is een kwestie van sterkte, niet van zwakte. Ik wil de beste kennis binnenhalen, fouten maken en deze durven te laten zien.”

In dit voorbeeld las u waarom een ondernemer ervoor kiest om de beste kennis in huis te halen.

SpartnerS spreekt uw taal en komt met praktische oplossingen.

Wat zijn uw uitdagingen? Vertel het ons, wij luisteren.

Bel ons op 040-3034400, of mail naar info@spartners.nl

We komen graag met u sparren.

“Door het brede karakter van de diensten, kan ik SpartnerS voor veel zaken inzetten. Ze zijn letterlijk een verlengstuk van mij geworden.”

Perry VerberneManaging Director Transportschroeven- en machinefabriek Van Beek
De uitdagingen van Van Beek

  • Focus op de kernactiviteiten
  • Processen optimaliseren
  • Groeistrategie ontwikkelen
  • Mensen meekrijgen in groeidoelstellingen
De resultaten voor Van Beek

  • Efficiënter werkende processen en afdelingen
  • Van offertefabriek naar accountmanagement
  • Blijven leren door continue coaching en training
  • Ambitie en drive door de hele organisatie

Van Beek uit Drunen is de specialist op het gebied van hoogwaardige roestvaststalen schroeftransportsystemen en levert deze wereldwijd aan met name de chemische-, farmaceutische-, milieu- en voedingsmiddelenindustrie.

Website Van Beek

Print Friendly, PDF & Email

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.