nov 26

Aan welke klanten en opdrachten verdien je echt en maak keuzes

We komen bij veel bedrijven die moeite hebben hun opdrachten tijdig gerealiseerd te krijgen en horen hoe moeilijk het is om aan goede mensen te komen. Tijd voor een ander perspectief. Vandaag deel II: Aan welke klanten en opdrachten verdien je echt en maak keuzes!

Een bekend gegeven is dat 20% van de klanten voor ca. 80% van de omzet zorgt. Hoe zit het met die andere 80%? Zijn die nog steeds de moeite waard? Vaak gehanteerde argumenten zijn dat die klanten kunnen uitgroeien tot grote opdrachtgevers of dat die klanten in tijden van laagconjunctuur echt nodig zijn. Wij pleiten voor rationelere aanpak. Maak eens een dump van je nacalculaties van het afgelopen jaar en bekijk op marktsegmentniveau en op klantniveau wat je daaraan verdient. Wedden dat je schrikt van jouw nieuwe inzichten en dat het ineens een stuk eenvoudiger is om echte keuzes te maken?

Een voorwaarde daarvoor is dat je jouw kostprijs goed scherp hebt en dat je de nacalculaties gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn: inzicht! Op zich niet moeilijk, een goede kostprijsanalyse opzetten kost slechts enkele dagen. Ook je ERP systeem inrichten voor de nacalculaties is snel te realiseren. Tijd voor actie dus en tijd om echte keuzes te maken. En lukt dat niet, dan kunnen wij je altijd helpen.

Lees ook deel I, deel III, deel IV en deel V in de serie: Te veel orders, ontdek hoe je weer grip kunt krijgen.
Deel I: De echte productiviteit meten | SpartnerS
Deel III: De gevolgen van de bottleneck voor jouw onderneming | SpartnerS
Deel IV: Samenwerking is essentieel
Deel V: Leg de lat op een haalbare hoogte

Leave a reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *