Mediaberichten november 2020

Bericht 3 november 2020

Meten is weten! Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In de monitoring en bijsturing van bedrijfsprocessen wordt data steeds belangrijker. Maar welke data is nu relevant en hoe bepaal je dit? En hoe kun je die data vervolgens het beste verzamelen, invoeren, verwerken en monitoren? Voor dit vraagstuk staan veel bedrijven in de maakindustrie, maar een standaard oplossing is niet voorhanden.

Wij willen daarom in kaart gaan brengen wat de wensen van onze klanten op dit gebied zijn en waar ze in de praktijk tegen aanlopen om die data bruikbaar te krijgen. Ook zijn we benieuwd of wij onze klanten hiermee nog beter kunnen bedienen door met ze mee te kijken en tijdig, pro-actief te adviseren over benodigde bijsturing indien de verzamelde data daar aanleiding toe geeft.

Derde jaar student Marijn Ligthart gaat dit voor ons uitzoeken. Hij volgt de opleiding Technische Bedrijfskunde aan Hogeschool ‘s-Hertogenbosch en is in oktober met deze stageopdracht bij ons gestart. Voor het onderzoek zal Marijn een aantal interviews afnemen bij onze klanten en leveranciers van informatiesystemen, dus wie weet kom je hem nog ergens tegen. Wij wensen Marijn veel succes met zijn stage en zijn zeer benieuwd naar de uitkomst van zijn onderzoek.

Voorvertoning van afbeelding

Bericht 6 november 2020

Het woord is aan de klant! Dat is onze voorkeur als wij onszelf willen laten zien. Want natuurlijk kunnen wij zelf veel vertellen over wat we allemaal kunnen, maar is dat wel relevant? Veel wezenlijker is het of ons werk voldoende heeft opgeleverd bij de bedrijven waar wij komen. En wie kan daar nou beter over vertellen dan de klant zelf.

Daarom vragen wij regelmatig aan klanten om oprecht met ons te delen hoe ze SpartnerS ervaren en of we dat mogen opschrijven in een case. Daarmee kunnen wij anderen inspireren over verbetermogelijkheden in je bedrijf. Tevens is het is een leuke manier om te laten zien waar wij vol enthousiasme iedere dag mee bezig zijn. Daar bovenop komt dat we zo de toegevoegde waarde van SpartnerS op langere termijn evalueren. Allemaal redenen waarom wij graag de klant laten vertellen.

Maar het mooiste is dat we hiermee, samen met de klant, een moment nemen om de successen te vieren en eens echt stil te staan bij wat er allemaal bereikt is. Gezamenlijke trots met elkaar delen. En dat delen doen we vervolgens ook met de buitenwereld, want de prestaties van onze klanten mogen gezien worden. Dus mocht je dit als klant lezen en ook, zo trots als een pauw, jouw bedrijf in onze etalage willen zetten, laat het ons dan weten. Wij geven ook graag het woord aan jou.

Voorvertoning van afbeelding

Bericht 9 november 2020

Mislukkingen zijn onderdeel van het succes. Uitvinder Thomas Edison kwam lang geleden al tot de conclusie dat je blijkbaar talloze keren moet “falen” voordat je jouw doel bereikt. Van fouten kun je dus leren.

Maar waar moet je in de praktijk op letten? En hoe zorg je ervoor dat de schade beperkt blijft? Wellicht bevat onderstaande opsomming inspiratie:

Do’s:
– Maak onderscheid tussen fouten, consequenties van fouten en overtredingen.
– Wees mild ten aanzien van fouten (niet naar overtredingen), maar ga er wel serieus mee om.
– Creëer een veilig klimaat voor openheid en verantwoordelijkheid.
– Creëer een omgeving voor het leren van nieuwe, complexe taken waarin fouten gemaakt mogen worden.
– Gebruik positieve versterking van gewenst gedrag (in plaats van negatieve versterking van ongewenst gedrag).
– Doe wat je zegt. Wees een rolmodel in de omgang met fouten.

Dont’s:
– Concentreren op straffen.
– Concentreren op controleren.
– Uitgaan van kwade opzet (ofwel fouten met overtredingen verwarren).

Als je niet straft maar het benadert vanuit een houding van “vervelend, er is een fout gemaakt, maar wat kunnen we ervan leren en wat kunnen we doen om de schade zoveel mogelijk te beperken” haal je er veel meer uit en verhoog je de prestaties van jouw bedrijf.
#fouten #leren #succes

Voorvertoning van afbeelding

Bericht 16 november 2020

Hoe vaak neem jij pauze? Of ben jij ook iemand die meestal aan één stuk door werkt? Veel medewerkers slaan hun pauzes over. Uit onderzoek komt naar voren dat met name kantoormedewerkers lunchen aan hun bureau. Het heeft zelfs een naam gekregen: desktop dining.

Maar waarom doen we dat zo vaak? Het blijkt dat mensen zich schuldig voelen als ze pauzeren. Ze geloven dat ze productiever zijn als ze door blijven werken. Maar het tegendeel blijkt waar. Wie maximaal wil presteren moet voldoende pauzeren. Het klinkt onlogisch, want in de pauzetijd kun je toch niet bellen, mailen of ander werk verzetten. Toch heeft onderzoek uitgewezen dat mensen die regelmatig pauze nemen productiever zijn dan mensen die niet pauzeren. Welke balans de beste blijkt te zijn kun je lezen in het volgende artikel: https://bit.ly/2K2bQKD.

Maar wellicht is productiviteit niet eens de belangrijkste reden om te pauzeren. Pauzes leveren namelijk nog veel meer op. Ze zijn gezond voor lichaam en geest. En je kunt eens in alle rust een praatje maken met je collega’s. En dat is ook belangrijk. Dus help jezelf, je collega’s en je werkgever en neem voldoende pauzes.
#pauze #productiviteit #gezondheid

Voorvertoning van afbeelding

Bericht 24 november 2020

Wil je iets bij een ander voor elkaar krijgen? Weet dan wat je moet doen.

We zijn de hele dag door aan het communiceren met anderen, en waar communicatie is, is beïnvloeding. Je wilt graag dat een anders iets doet, iets denkt, iets leert. Dus het is wel handig als je dat een beetje kunt, beïnvloeden.

Drie keer raden wat nu eigenlijk de belangrijkste factor voor succesvolle beïnvloeding is.

Autoriteit? Authenticiteit? Vriendelijkheid? Macht? Argumenten? Een goed verhaal? Allemaal belangrijk, maar de sleutel om deze elementen te laten werken is…………ontspanning!

Onze adviseur Karin Mastenbroek schreef er een interessant artikel over waar we jullie graag op attenderen: https://bit.ly/2UXqQvu

Voorvertoning van afbeelding

Bericht 27 november 2020

“Iedereen kan een mooi verhaaltje optikken, maar een strategie wordt pas goed als je hem kunt vertalen naar de praktijk”, aldus Frank Van Hoof, directeur van BLW Kunststoffen B.V. Maar hoe doe je dat dan? Hoe bepaal je jouw visie? En hoe zorg je ervoor dat jouw doelen ook bereikt gaan worden?

BLW Kunststoffen volgde de Strategie Masterclass van SpartnerS. Het resulteerde in een duidelijke visie en aanpassingen van het beleid op een aantal punten. Een belangrijk inzicht is dat Frank het niet alleen doet, maar dat ze het uiteindelijk samen moeten doen.

Een visie opstellen, deze omzetten tot acties om uiteindelijk, samen met alle medewerkers, die stip aan de horizon te bereiken. Dat is waar het in de Strategie Masterclass voor de maakindustrie om draait. Geen algemene theorie, maar met de juiste vragen direct jouw strategie opstellen en de vertaling naar jouw praktijk maken.

Op dit moment wordt de Strategie Masterclass ook klassikaal online aangeboden met 75% vergoeding van het OOM. Ook in deze online masterclass word je eigen bedrijfsstrategie opgesteld.
Lees hier het verhaal van BLW: https://bit.ly/3o01tFZ

Lees hier over de masterclass: https://bit.ly/2VmwBU1

#strategie #visie #OOM

Meer informatie?

Print Friendly, PDF & Email