Bericht 2 december 2022
Nederlandse machinebouwers behoren tot de top van de wereld! Deze conclusie trok Siemens Nederland B.V. in hun zeer lezenswaardige whitepaper “De digital journey en uitdagingen voor machinebouwers”.
Wij delen graag twee relevante conclusies uit dit document:
- Nederlandse machinebouwers moeten over van automatisering naar digitalisering. Om de voorsprong te kunnen behouden is er tijd en kennis nodig en die ontbreekt. 42% van de machinebouwers heeft nog geen digitale strategie (de overige 58% heeft die dus wel of deels). Overigens wil 80% van de machinebouwers wel een digitale strategie ontwikkelen. De grootste uitdaging voor deze bedrijven is: waar te beginnen.
- Er zijn nieuwe verdienmodellen nodig. De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering zijn groot. Alleen met nieuwe verdienmodellen kun je hiervan profiteren. Maar machinebouwers focussen momenteel vooral op technologische ontwikkelingen. Ze vinden het ook lastig om de klanten te overtuigen van de voordelen van digitalisering, vooral omdat ze zelf de toegevoegde waarde nog niet altijd zien. Nieuwe businessmodellen vragen een andere manier van kijken naar wat relevant is voor je bedrijf, evenals een andere waardepropositie.
Om je op weg te helpen wordt er in het document ook richting gegeven aan hoe je nieuwe verdienmodellen kunt opstellen.
- Denk daarbij aan strategische overwegingen: nieuwe dingen aanbieden, financiële optimalisatie en duurzaamheid. –
- Operationele vraagstukken zoals onderhoudsoptimalisatie, lagere levenscycluskosten of het vermijden van risico’s. –
- Maar ook technologische aspecten als technologie-architectuur, cybersecurity van IT en OT of het aanbieden van applicaties.
Nieuwsgierig waar je staat ten opzichte van je concurrenten? Maak dan gebruik van de benchmark die je ook in het document terug kunt vinden.
De whitepaper is in zijn geheel te lezen via sie.ag/3FlJDbV. En, kun je na het lezen ervan nog hulp gebruiken, dan helpen we je graag op weg om op z’n minst dat begin te maken.