Mediaberichten augustus 2024

Bericht 1 augustus 2024

Waarom is strategie eigenlijk belangrijk? Deze vraag stelden we elkaar tijdens ons werkoverleg. Omdat we elkaar graag uitdagen, kregen we maar één enkele post-it waarop het antwoord genoteerd moest worden. Onze collega’s, die voor ieder probleem een creatieve oplossing weten te bedenken, slaagden erin desalniettemin in om met die kleine tekeningetjes toch zeer uitgebreide antwoorden te geven.

Grappig genoeg symboliseerde die kleine post-it de essentie van strategie. Strategie is namelijk de kunst van het maken van keuzes. Keuzes waardoor je met je beschikbare middelen jouw doelen het beste kunt bereiken. Eerst bezig zijn met het doen van de juiste dingen, om je vervolgens bezig te houden met die dingen juist te doen.

De vraag waarom strategie belangrijk is hielp ons ook om over onze eigen strategie na te denken. Ons doel is het helpen van bedrijven, en bereiken we dat door hen met hun strategie te ondersteunen? Doen wij wel de juiste dingen? Het bleek dat één post-it te klein was voor alle argumenten die we daarvoor konden verzamelen.

Dus ja, voorlopig zullen wij strategie blijven agenderen bij de bedrijven die wij begeleiden. En om die juiste dingen ook juist te doen, hebben we een hele reeks methodieken verzameld, zodat we voor ieder bedrijf de meest geschikte methodiek kunnen inzetten. De strategie op één post-it moeten we er vanaf vandaag misschien maar aan toevoegen. 😉

strategie team post-it

Bericht 16 augustus 2024

“Letten we voldoende op elkaar?” Dit was de vraag die we onszelf stelden tijdens de laatste teamdag voor de vakantie. De ochtend stond in het teken van de balans tussen werk en privé. Het belang hiervan werd duidelijk toen enkele collega’s persoonlijke ervaringen deelden over momenten waarop die balans verstoord was. Om goed voor elkaar te zorgen, is het belangrijk dat we elkaar voldoende in het oog houden, onder andere als het gaat om het behouden van die balans.

Om dit “op elkaar letten” niet aan het toeval over te laten, maar bewust te organiseren (we zijn tenslotte organisatieadviseurs 😉), hebben we bij SpartnerS een buddy-systeem ingevoerd. Elke collega is gekoppeld aan een andere collega.

Deze buddy-koppels bepalen zelf hoe zij hun rol invullen. Het idee is om iedereen verantwoordelijk te maken voor het welzijn van een ander. In dit geval specifiek voor je buddy, maar doordat iedereen een buddy heeft, wordt niemand buitengesloten. Uiteraard is dit slechts een aanvulling op het contact dat er vanzelf al is, maar zo zorg je ervoor dat aandacht voor elkaar niet meer volledig afhangt van toevallige momenten waarop iets ter sprake komt.

In onze coöperatie is dit systeem wellicht logisch, omdat er geen leidinggevenden zijn die deze verantwoordelijkheid normaal gesproken dragen. Maar ook in organisaties met leidinggevenden zou een buddy-systeem een goed idee kunnen zijn. Want hoe mooi zou het zijn als iedereen, niet alleen leidinggevenden, zich verantwoordelijk zou voelen voor het welzijn van collega’s?

Als werkgever kun je het belang hiervan benadrukken door het ook te organiseren en niet aan het toeval over te laten. Zou dat niet zorgen voor meer verbondenheid? En zou het niet een gevoel van zingeving geven aan medewerkers? Als je een écht team wilt zijn, is het belangrijk om ruimte te bieden voor zorg en aandacht voor elkaar. Een buddy-systeem is één van de manieren om dit te realiseren.

Wij kwamen gelukkig tot de conclusie dat we, mede dankzij het buddy-systeem, goed op elkaar letten, en dat gaf een heel goed gevoel. We vinden elkaars welzijn belangrijk genoeg om tijd vrij te maken voor oprechte aandacht voor elkaar! In zo’n team wil je toch werken. 😊
team buddys aandacht

Bericht 23 augustus 2024

Bedankt aan onze geweldige partners én teamleden voor hun bijdrage aan ons onderzoek naar employer branding!

We willen graag de fantastische bedrijven Brans Metaalbewerking, ENBI Plastics & Silicones BV, SLB GROUP, Ventilair | De ventilatiespecialist, Stelrad B.V., Unibelt, IGS GeboJagema, Poeth Solids Processing, GROBA B.V. , Lemmens Metaalbewerking, MSG Precision & Tooling , in het zonnetje zetten. Zij hebben allemaal deelgenomen aan ons recente onderzoek. Door hun inzet en betrokkenheid hebben we waardevolle inzichten verkregen over aantrekkelijk werkgeverschap en employer branding.

Wat deze bedrijven zo bijzonder maakt, is hun toewijding om te luisteren naar hun medewerkers. Ze hebben hun teams de ruimte gegeven om te delen wat zij belangrijk vinden in een werkgever en hoe hun organisatie nog beter kan worden. Het is inspirerend om te zien hoe ze openstaan voor feedback en streven naar continue verbetering.

Een speciaal bedankje gaat uit naar Janine Van Buel, onze afstudeerder, die het onderzoek met grote zorg en toewijding heeft uitgevoerd. Dankzij haar harde werk hebben we duidelijke richtlijnen kunnen formuleren over hoe je een aantrekkelijke werkgever kunt zijn, zowel voor huidige medewerkers als voor potentiële nieuwe collega’s.

En natuurlijk willen we Karin Mastenbroek bedanken voor haar voortreffelijke begeleiding en het initiëren van dit onderzoek. Zonder haar visie en ondersteuning was dit avontuur niet mogelijk geweest. We zijn ontzettend trots op het hele team!

Dankzij deze samenwerking en de steun van deze bedrijven kunnen we blijven bouwen aan een betere werkomgeving. We zijn ontzettend dankbaar dat we dit avontuur samen hebben mogen aangaan.

Een welgemeend dankjewel aan deze kanjers voor hun steun en hun wil om altijd beter te worden!

employerbranding aantrekkelijkwerkgeverschap medewerkers onderzoek samenwerking dankbaar

Meer informatie?