Kwaliteit: opzet en auditing kwaliteitssystemen

Afnemers stellen steeds hogere kwaliteitseisen en onze klanten met het ISO 9001:2015 certificaat presteren beter dan vergelijkbare bedrijven, zonder dit certificaat, is onze ervaring bij SpartnerS.

Nee dit geldt niet als ISO 9001 is ingevoerd als papieren tijger en er vlak voor de externe audit orde op zaken wordt gesteld om het tegeltje aan de muur veilig te stellen en dit proces zich jaarlijks herhaalt.

Waarom een ISO Kwaliteitssysteem invoeren?

Redenen om een ISO Kwaliteitssysteem in te voeren zijn onder andere:

  • internationaal erkende kwaliteitsnorm
  • betrokkenheid management en personeel
  • gebaseerd op risicomanagement
  • klanttevredenheid centraal
  • continu verbeteren cultuur borgen
  • zeggen wat je doet (procedures / instructies)
  • doen wat je zegt (Werken volgens procedures / instructies)
  • aantonen dat je doet wat je zegt (registraties, formulieren, notulen)

Wat we niet willen?

  • die papieren tijger
  • alles vastleggen in een keurslijf
  • huidige werkwijze rigoureus wijzigen

Ervaring met kwaliteit Management Systemen

SpartnerS heeft diverse klanten geholpen bij het opzetten van het ISO 9001 en/of 13485 (Medische variant) Kwaliteit Management Systeem (KMS). Klanten van deze bedrijven vragen hier soms specifiek naar of vragen om een Management Systeem in te voeren omdat er regelmatig kwaliteitsproblemen zijn. Wat de achtergrond van de vraag ook is SpartnerS kan helpen het systeem efficiënt (binnen een periode van 6 tot 9 maanden) en doeltreffend in te voeren.

Verzorgen van de jaarlijkse interne audit

Klanten waar SpartnerS het KMS heeft helpen invoeren kiezen er vaak ook voor om het updaten van de directiebeoordeling en de interne audit door SpartnerS te laten uitvoeren. Dit heeft het voordeel dat er ook vanuit de ogen van de organisatieadviseur, die bij veel andere bedrijven in de maakindustrie over de vloer komt, jaarlijks kritisch meegekeken wordt naar bedrijfsvoering, de status van de Key Performance Indicators (KPI’s), de klant en leveranciers issues en hoe er dagelijks met de continu verbeteren cyclus (PDCA) wordt omgegaan. Het gaat hierbij niet alleen om het vinden van zogenaamde Non-Conformances (NCR), het niet voldoen aan norm vereisten, maar vooral om het adviseren over verbeterpunten die bij de interne audit aan het licht komen. Als bedrijf ben je niet verplicht om deze verbeterpunten op te volgen. Doe je dit wel goed en blijvend dan zien wij de prestaties van onze klanten jaar in jaar uit verbeteren.

Een aantal van onze opdrachtgevers heeft SpartnerS gevraagd om het ISO 9001 systeem op te zetten en de interne audits uit te voeren. Zoals Axxicon waarover u hier meer kunt lezen.

Wilt u betere resultaten door een kwaliteitssysteem op te zetten of uw bestaande te optimaliseren? SpartnerS kan u helpen.

Bel voor meer info 040-3034400.

Print Friendly, PDF & Email