Mediaberichten april 2025

Bericht 3 april 2025

๐—ฉ๐—ผ๐—น๐—น๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐—ผ๐—ป๐˜‡๐—ฒ ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ธ๐˜€๐—ต๐—ผ๐—ฝ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ต๐—ผ๐˜‚๐˜๐—ฏ๐—ฒ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ!

Afgelopen week hadden we bij SpartnerS iets bijzonders: voor het eerst een volle groep professionals uit de houtbewerkingsindustrie bij elkaar in huis. Samen met OPTIMAT Group (HOMAG) organiseerden we een inspirerende workshop over procesoptimalisatie. En wรกt een mooie dag werd het.

Onze collegaโ€™s Jac Jeurissen, Pim Van Dorp en Paul van Enckevort namen de deelnemers mee in de wereld van lean denken en doen, en Peter van Zijp van OPTIMAT Group deelde hoe zij kunnen bijdragen aan efficiรซntere productieprocessen op en rondom de HOMAG machines. Van inzichten tot concrete ideeรซn om zelf mee aan de slag te gaan. Er werd volop gedeeld, geleerd รฉn gelachen.

Na een lekkere lunch brachten we een bezoek aan Gielissen Interiors | Exhibitions | Events in Eindhoven, waar lean principes tot leven komen op de werkvloer. Super inspirerend om dat samen te ervaren!

En minstens zo waardevol: het gesprek tussen deelnemers. Want het blijkt dat er in Zuid- en Midden-Nederland behoefte is aan een kenniskring voor operations managers in de houtbewerking.ย Heb je interesse om hierbij aan te sluiten? Laat het ons weten.

Dank aan de aanwezige bedrijven:
Kroeze Interieur, Pooters B.V., Van Assem interieurbouw, Leolux LX , Nederlands Maatwerk B.V., Haemers-Klinkers, ProfWood BV, THMI, RTR Interiors, MEUVIRO Interieurbouw BV, Ooms Woonrealisaties, MTHbetimmeringen en Interieur Partners B.V.

Speciale dank aan Gielissen voor hun gastvrijheid en openheid tijdens de fabriekstour, waarin ze ons een uniek kijkje gaven van hun bedrijfsprocessen.

De workshop zat tot de nok toe vol, maar we organiseren dit soort dagen vaker. Dus werk jij in de maakindustrie en wil je ontdekken hoe je processen slimmer kunt organiseren? Laat vooral van je horen!

procesoptimalisatie lean maakindustrie organisatieontwikkeling houtindustrie

Bericht 10 april 2025

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐˜„๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป… ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ด๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐˜‚๐—ฟ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ ๐—ถ๐—ฒ๐˜๐˜€ ๐—บ๐—ฎ๐—ด๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต? Een hoopvolle gedachte. En eerlijk is eerlijk: soms wรญl je daar gewoon even in geloven.

Als de cijfers tegenvallen, winst en verkoop teruglopen, is het begrijpelijk dat je je vasthoudt aan wat je kent. Veranderen is spannend. Misschien keert het tij vanzelf wel?

Die houding is herkenbaar. Mensen willen vaak best veranderen, maar het is ook heel menselijk om het (nog) niet te doen:
โ†’ Veranderen kost energie.
โ†’ Hoop is comfortabeler dan de twijfel die verandering met zich meebrengt.
โ†’ En soms weet je gewoon even niet wat de volgende stap is.

Maar รฉรฉn ding weten we inmiddels zeker: stil blijven staan helpt zelden. De wereld verandert continu. En wie zelf niet beweegt, raakt langzaam de aansluiting kwijt.

Gelukkig hoeft verandering niet groots en meeslepend te zijn.
Het begint vaak klein:
โœ… Eerlijk kijken naar wat er รฉcht speelt.
โœ… Samen onderzoeken waar je de grip verliest.
โœ… En dan โ€“ stap voor stap โ€“ doen wat nodig is.

Veranderen voelt soms alsof je controle moet loslaten. Maar juist door nรญets te doen, geef je de regie uit handen.

Gelukkig zijn er nog altijd veel bedrijven die het wรฉl aangaan. Die samen met hun mensen het gesprek voeren, richting kiezen en vol overtuiging stappen zetten. Zonder toverformules, maar met lef, gezond verstand en een groot hart voor hun bedrijf.

En soms helpt het als iemand daarin meedenkt en meebeweegt. Wij vinden het elke keer weer een voorrecht als we mogen helpen, meezoeken en meedoen. Want het blijft bijzonder om te zien hoeveel beweging er kan ontstaanโ€ฆ zodra je durft te beginnen.

organisatieontwikkeling verandering maakindustrie geenhokuspokus

Bericht 17 april 2024

๐—ข๐—ป๐˜‡๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ๐—ธ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐˜ ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐˜‚๐—ถ๐˜€. ๐—ง๐—ถ๐—ท๐—ฑ ๐—ผ๐—บ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ผ๐—ผ๐—ธ ๐—ด๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ ๐˜๐—ฒ ๐—น๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ป.
Omdat iedere klant iets anders vraagt, stemmen wij onze aanpak daar telkens op af. Het resultaat? Een veelheid aan documenten waarin we per klant uitlichten wat we gebruiken voor hun vraagstuk.
Juist omdat we zoveel maatwerk leveren, voelen we zelden de behoefte om รฉรฉn vaste werkwijze te documenteren. Is dat goed? Niet per se. We weten ook: een goede basis helpt. Zeker voor nieuwe klanten, die op basis van wat we kunnen laten zien van onze aanpak moeten besluiten of we bij ze passen.

En dus zien wij een verbetermogelijkheid. Joepie โ€“ want verbeteringen, daar houden wij van. ๐Ÿ˜‰ De basis is er al. In documenten, hoofden en ervaringen. Nu gaan we die bundelen tot een heldere presentatie van onze aanpak.

Afgelopen vrijdag namen een paar collegaโ€™s ons mee in hun plan om die basis steviger neer te zetten. Vol energie, met concrete stappen en vooral: focus. Geen grootse plannen die ergens blijven hangen, maar klein beginnen en afmaken wat af moet.

We weten hoe lastig het kan zijn om tijd te maken voor je eigen verbetering. Daarom hebben we des te meer bewondering voor al die klanten die daar wรฉl mee aan de slag gaan.

En wij? Wij gaan gewoon met ze mee. In kleine stappen, steeds weer een stukje beter.

organisatieadvies verbeteren klantgericht praktisch

Bericht 24 april 2025

๐——๐—ผ๐—ฒ ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฒ๐—น๐—ธ ๐—ธ๐˜„๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—น?
Er zijn kasten vol geschreven over strategie. Veel dikke boeken. Nog meer dikke plannen. Maar in de praktijk van de maakindustrie? Daar werkt het nรฉt even anders.

Wat blijkt keer op keer de sleutel tot blijvend succes? Geen ingewikkelde modellen, maar deze vier simpele โ€“ en soms best spannende โ€“ ingrediรซnten:

๐Ÿญ. ๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ฒ๐—ฒ๐—ณ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ผ๐—ผ๐—ป๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ณ๐˜€๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป.
Strategie werkt pas รฉcht als ook de persoonlijke doelen van directie, aandeelhouders en MT op tafel liggen. Spannend? Ja. Maar het levert energie op als alles dezelfde kant op wijst.

๐Ÿฎ. ๐— ๐—ฎ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ฒ๐—ฎ๐—บ๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป.
Strategie is geen document. Het is een gesprek. Een doorlopend teambuildingsproces. Blijf praten, blijf bouwen.

๐Ÿฏ. ๐—›๐—ผ๐˜‚ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฑ๐˜‚๐—ป.
Een goed plan past op een bierviltje. Of A4โ€™tje, vooruit. Dikke plannen verdwijnen in lades. En betrek je klant: niet pas bij de uitvoering, maar al bij het maken.

๐Ÿฐ. ๐—•๐—น๐—ถ๐—ท๐—ณ ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ถ๐—ท.
Strategie zonder opvolging is gewoon een wens. Dus: a) hou het gesprek levend in je team, en b) bouw een ritme in. Niet รฉรฉn keer per jaar, maar…

…๐—ฒ๐—น๐—ธ ๐—ธ๐˜„๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—น.
Even samen stilstaan om รฉcht vooruit te gaan.

strategie maakindustrie doeners nietpratenmaardoen

Meer informatie?