Bericht 10 januari 2025
Wat inspireert ons binnen SpartnerS? Deze keer vertelt onze collega Renske Voets over het boek Socrates op Sneakers van Elke Wiss. Niet gelezen, maar geluisterd! Het boek gaat over de kunst van vragen stellen, geïnspireerd door Socrates. Elke neemt je mee in hoe je gesprekken kunt verdiepen, oordelen kunt loslaten en meer inzicht krijgt in een onderwerp of vraagstuk door filosofische vragen te stellen. Ze daagt je uit om kritisch te denken en beter te communiceren.
Renske vertelt: “Vragen stellen lijkt zo simpel, maar het is eigenlijk ontzettend moeilijk. Vaak wil je meteen helpen met een oplossing of sluipt je mening al naar voren. Dit boek herinnert me eraan hoe waardevol het is om even stil te staan en het perspectief van de ander écht te begrijpen.”
Een zin die haar bijbleef? “Echt luisteren is misschien wel het grootste cadeau dat je iemand kunt geven.” Sinds ze het boek heeft gelezen, probeert ze deze inzichten steeds vaker toe te passen. Of het nu gaat om gesprekken op het werk of privé, het bewust ‘ondervragen van het vanzelfsprekende’ levert vaak verrassende inzichten op.
Met dit boek in gedachten wordt communiceren een stukje scherper, bewuster én leuker. Benieuwd hoe je zelf meer verdieping in gesprekken kunt vinden? Dan is Socrates op Sneakers een aanrader om te lezen!
inspiratie leiderschap communicatie#socratesopsneakers
Innovatie stopt niet bij een goed idee. Het echte verschil zit ‘m in hoe je dat idee omtovert naar iets wat echt werkt. Hoe maak je met jouw idee impact? Dáár komt 𝘐𝘯𝘯𝘰𝘷𝘢𝘵𝘪𝘰𝘯 𝘌𝘹𝘤𝘦𝘭𝘭𝘦𝘯𝘤𝘦 om de hoek kijken.Bij 𝘐𝘯𝘯𝘰𝘷𝘢𝘵𝘪𝘰𝘯 𝘌𝘹𝘤𝘦𝘭𝘭𝘦𝘯𝘤𝘦 gaat het erom een cultuur en structuur te creëren waarin ideeën niet alleen ontstaan, maar ook echt geïmplementeerd worden. Het vraagt om de juiste balans tussen experimenteren en doorpakken.Veel bedrijven zijn meester in efficiënt produceren, maar als het om innovatie gaat, is het vaak een beetje chaos. Ideeën komen zomaar op en worden niet altijd goed gestructureerd om ze verder te ontwikkelen. Het gevolg? Innovaties kosten meer tijd en halen niet altijd de gewenste resultaten.
Dat is waar 𝘐𝘯𝘯𝘰𝘷𝘢𝘵𝘪𝘰𝘯 𝘌𝘹𝘤𝘦𝘭𝘭𝘦𝘯𝘤𝘦 het verschil maakt.
𝗗𝗲 𝗸𝗲𝗿𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗜𝗻𝗻𝗼𝘃𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗘𝘅𝗰𝗲𝗹𝗹𝗲𝗻𝗰𝗲:
• 𝗦𝘁𝗿𝗮𝘁𝗲𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵 𝗶𝗻𝗻𝗼𝘃𝗲𝗿𝗲𝗻: Investeren in de juiste initiatieven.
• 𝗦𝗮𝗺𝗲𝗻𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻: Innovatie is echt een teamsport.
• 𝗖𝗼𝗻𝘁𝗶𝗻𝘂 𝗹𝗲𝗿𝗲𝗻: Niet bang zijn om fouten te maken, maar er van leren.
Net zoals je je productieproces strak hebt, verdient ook je innovatieproces structuur. Het is belangrijk om duidelijke antwoorden te hebben op de volgende vragen:
▪️ Wat willen we ontwikkelen?
▪️ Hoe willen we dat doen?
▪️ Wanneer gaan we dat doen?
Innovaties werken namelijk anders dan je dagelijkse productieproces. Daarom heb je een aanpak nodig die flexibel én doelgericht is. Een methode zoals het 𝘝𝘢𝘭𝘶𝘦 𝘗𝘳𝘰𝘱𝘰𝘴𝘪𝘵𝘪𝘰𝘯 𝘊𝘢𝘯𝘷𝘢𝘴 helpt je om je ideeën te reguleren en richting te geven.
𝗧𝘄𝗲𝗲 𝘁𝗶𝗽𝘀 𝗼𝗺 𝗱𝗶𝗿𝗲𝗰𝘁 𝗺𝗲𝗲 𝗮𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝘀𝗹𝗮𝗴 𝘁𝗲 𝗴𝗮𝗮𝗻:
𝟭] 𝗕𝗹𝗶𝗷𝗳 𝗶𝗻 𝗴𝗲𝘀𝗽𝗿𝗲𝗸 𝗺𝗲𝘁 𝗷𝗲 𝗸𝗹𝗮𝗻𝘁. Wil de markt dit echt?
𝟮] 𝗪𝗲𝗿𝗸 𝗮𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗲𝗿𝗱𝗲𝗿𝗲 𝗶𝗻𝗻𝗼𝘃𝗮𝘁𝗶𝗲𝘀 𝘁𝗲𝗴𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸. Focus je energie op de beste ideeën en laat de rest los.
Met 𝘐𝘯𝘯𝘰𝘷𝘢𝘵𝘪𝘰𝘯 𝘌𝘹𝘤𝘦𝘭𝘭𝘦𝘯𝘤𝘦 zorg je ervoor dat innovatie geen toevalstreffer is, maar echt een vast onderdeel van je successtrategie. Dank aan Peter Stooker van Adaptum, die ons weer helemaal up-to-date heeft gebracht over dit onderwerp.
Hoe zorgt jouw organisatie ervoor dat innovatie niet stopt bij de tekentafel? We zijn benieuwd!
#innovationexcellence #maakindustrie #slimmerwerken