Mediaberichten juli 2024

Bericht 4 juli 2024

Met een ERP-pakket verdere groei mogelijk maken. Dat is de ambitie die familiebedrijf Legro, specialist in substraten en dekaarde uit Helmond, koestert. De zoektocht naar de juiste oplossing voor al hun internationale vestigingen bleek een complex vraagstuk, waarbij Sjellie Swinkels, de Financial Director bij Legro, SpartnerS inschakelde. In haar woorden: “We wilden een weloverwogen keuze maken waarin voortdurend kritische vragen gesteld werden gedurende het voorbereidings- en implementatieproces.”

De bewuste keuze om eerst te optimaliseren en dan te automatiseren vormde het fundament van een succesvolle aanpak, zoals Sjellie benadrukt: “Deze benadering voelde juist aan, een gemeenschappelijke factor waar we op aansloten.”

In het complexe web van samenwerkende entiteiten stond Legro voor de uitdaging van een gestroomlijnde informatie- en materiaalstroom. Het ERP-pakket belooft deze uitdaging aan te gaan en zo efficiëntie te brengen. Intensieve sessies met de directie resulteerden in een scherpe strategie en geoptimaliseerde organisatiestructuren, allemaal gericht op duurzame groei.

Perry van der Meijden, organisatieadviseur bij SpartnerS, is een belangrijke sparringpartner om het team te begeleiden in dit groeitraject. De implementatie is inmiddels van start gegaan, beginnend met de supply chain-tool opgevolgd door het ERP-systeem. De gefaseerde uitrol over de komende 2,5 jaar belooft elk onderdeel en elke entiteit stapsgewijs aan te pakken. “Ons doel: groei faciliteren met de bestaande teams en een verbeterde manier van werken. Zo zijn we nog beter voorbereid op de toekomst,” concludeert Sjellie.

Wil je weten hoe zo’n ERP-traject wordt aangepakt? Lees dan hier verder:
https://lnkd.in/eyndwaYK.

ERP strategie organisatieoptimalisatie

 

Bericht 11 juli 2024

Vakantie = vertragen. En dat helpt!
Als organisatieadviseurs kiezen wij bewust voor vertraging in veranderprocessen. Best een uitdaging aangezien de meeste van onze klanten haast hebben en deze vertraging als irritant ervaren. Zeker zo net voor de vakantieperiode. Wij weten echter dat vertraging essentieel is voor succesvolle en duurzame verandering.

Vertragen dwingt mensen dieper na te denken over wat er gebeurt en elkaar beter te begrijpen. Daardoor ontstaat kritische reflectie en een beter begrip van de situatie. Hierdoor zullen gefundeerde beslissingen genomen kunnen worden. Niet voor niets dat mensen terugkomen van vakantie met allerlei goede voornemens.

Hoewel vertraging contra-intuïtief lijkt in een snelle wereld, leidt het tot duurzamere en effectievere resultaten. Potentiële problemen kunnen vroegtijdig geïdentificeerd en aangepakt worden. Onderlinge communicatie wordt bevorderd, wat resulteert in meer samenwerking en betrokkenheid. En veranderingen kunnen grondig en strategisch benaderd worden, wat de kans op succes en een soepele overgang naar de nieuwe situatie vergroot. Dus hou dat vakantiegevoel vast als je straks terug bent op de zaak.

Vertraging is dus niet zomaar een onderdeel van ons werk, maar de brandstof waarmee we verandering op gang brengen en verzekeren dat deze diepgaand wordt begrepen en ondersteund. Mocht je ons als adviseurs dus regelmatig op de rem zien trappen, weet dan dat wij daar zo onze redenen voor hebben. 😉

verandermanagement veranderproces geduld vakantiegevoel

Bericht 18 juli 2024

“Toevallig zeg, dat je bij ons terecht gekomen bent.” Of toch niet? Voordat een klant bij je aankomt heeft hij al een weg afgelegd, de zogenaamde “klantreis”. Dit is een visuele weergave van de route die de klant heeft gevolgd bij de aanschaf van een product of dienst.

De “klantreis” geeft je antwoord op de volgende 2 vragen:
1) Hoe weet de klant mij te vinden?
2) Wat zijn de verwachtingen van de klant?
Als je de contactmomenten van je klant in kaart brengt, kun je die momenten beter op elkaar afstemmen. Zo zorg je ervoor dat de klant je zeker weet te vinden. En als je weet wat de verwachtingen van jouw klant zijn kun je er tevens voor zorgen dat jouw product of dienst nog beter op zijn wensen aansluit. Jouw klant zal dan sneller bij vervolgaankopen aan jou denken.

Als je de klantreis gemaakt hebt laat je niets meer aan het toeval over. Lijkt je dat wat, maak dan ook eens zo’n klantreis. Geen beter moment als nu om je met reizen bezig te houden, zo met de vakantie in zicht, denken wij.

klantreis klant teamspartners

Bericht 25 juli 2024

Dagelijks onderhandelen we, zowel zakelijk als privé. Het is vaak een onbewuste routine, waardoor je het risico loopt onvoldoende resultaat te boeken. Het helpt als je voordat je gaat onderhandelen nadenkt waarom het gaat: strijden we om iets met een vaste waarde voor beide partijen waarbij als de één “wint” de ander sowieso de “verliezer” is (distributieve onderhandeling)? Of heeft het voor de partijen een verschillende waarde (integratieve onderhandeling)?

De grootste valkuil: met je eigen voorkeursgedrag, op de automatische piloot aan de slag gaan, ongeacht bovenstaande type onderhandeling.

Daarom een aantal praktische tips:
1) Neem tijd om vertrouwen te kweken en de andere partijen te leren kennen.
2) Begin niet aan een onderhandeling zonder je eigen alternatief te verkennen. Is dit zwak, verstevig dit dan eerst. Het verbetert jouw onderhandelingspositie.
3) Verdiep je zorgvuldig in de andere partij; wat zijn hun uitgangspunten, belangen en wat is hun alternatief?
4) Bepaal vooraf de ondergrens en onderhandelingsmarge. Verzamel argumenten waarom jouw bod redelijk is.
5) Ga vooraf na welke processtappen doorlopen moeten worden; tijdsdruk en hectiek kan grote invloed hebben op de resultaten. Vermijd tijdsdruk bij jezelf door te werken met scenario’s.

En de tijd die je nodig hebt om je goed voor te bereiden win je zeker weer terug door met een goed resultaat af te kunnen sluiten. Veel succes!

onderhandelen tips

Meer informatie?