Bericht 7 juni 2024
Kom in actie!! Of toch niet?? Een keeper zal niet snel stil blijven staan bij een penalty. Liever een hoek induiken en laten zien dat je het geprobeerd hebt, dan niets doen. De kans op het succesvol blokkeren van de bal blijkt echter groter als je simpelweg in het midden blijft staan.
Onze natuurlijke neiging is om in actie te komen. Als je dit automatisch doet zonder daar goede argumenten voor te hebben noemen we dat “action bias”. Het is een overblijfsel uit de jager-verzamelaarstijd waarbij je bij het verschijnen van een dier wel moest reageren. Het was immers: eten of gegeten worden. In de huidige tijd geeft in actie komen echter niet altijd de zekerheid van een beter resultaat.
Op de werkvloer zien we dit terug. Mensen willen direct in actie komen als er zich een probleem voordoet, we plakken maar al te graag pleisters. Maar als we dat doen bij alles dat er voorbij komt, komen we al snel tijd tekort. Het is daarom soms beter om minder te doen, maar met meer effectiviteit. Hoe contra-intuïtief het ook voelt: even wachten, goed en uitgebreid nadenken en daarna pas gericht actie ondernemen of niets doen levert meer waarde en succes op. Voortaan dus misschien eerst nadenken over de effectiviteit van die pleister voordat je hem plakt.
𝐖𝐚𝐚𝐫𝐝𝐞𝐬𝐭𝐫𝐨𝐨𝐦 𝐀𝐧𝐚𝐥𝐲𝐬𝐞
In samenwerking met Wij Techniek & SpartnerS organisatieadvies hebben een aantal medewerkers een waarde stroom analyse training gehad, waarbij zij ons bedrijfsproces in kaart hebben gebracht.
In deze training hebben ze eerst de verwachting uitgesproken en waren ze eensgezind over wat moet blijven:
𝟏. 𝐁𝐞𝐝𝐫𝐢𝐣𝐟𝐬𝐬𝐟𝐞𝐞𝐫
𝟐. 𝐅𝐢𝐣𝐧𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐠𝐞𝐯𝐞𝐫
𝟑. 𝐂𝐨𝐦𝐩𝐥𝐢𝐦𝐞𝐧𝐭𝐞𝐧 𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧
Daarna stond het Lean principe op het programma en zijn ze hierna gestart met de Waarde Stroom Analyse.
Vanaf het eerste contact tot aan een tevreden klant daar komen toch meer processenstappen in voor dan er werd gedacht.
Nadat die stappen zijn uitgeschreven, is er gekeken naar de verbeterpunten, maar wat vooral bij de trainers Ben Peeters en Gijsbert van Asten opviel was dat er eigenlijk weinig verbeter punten waren. Uiteraard is kritisch gekeken wat wellicht nog verbeterd kan worden, want ruimte om te verbeteren is er natuurlijk altijd.
Nadat alles in kaart was gebracht is er een eindpresentatie gepresenteerd aan Robert-Jan Loeffen. Gelukkig kon hij zich vinden in de verbeterpunten die waren aangedragen en heeft hij zelf nog ‘n paar punten aangedragen.
Deze punten zijn verzameld en kijken we waar we deze in de toekomst kunnen toepassen. Alhoewel er een aantal punten al in behandeling waren genomen 😅
Het was een zeer leerzame training en bracht inzichten in elkaars werk. 🩵
#spartners #WijTechniek #Waardestroomanalyse #inzichten #luisterennaarelkaar #leanprincipes #TimWoods