Mediaberichten januari 2022
Bericht 17 januari 2022
Wanneer is goed, goed genoeg? Iedereen zal het herkennen: je wilt aan een taak beginnen, maar weet niet zeker of de aanpak die jij in gedachten hebt wel het beste resultaat gaat geven. En dus blijf je daar, langer dan nodig, over nadenken voordat je begint.
Of je bent met een taak begonnen en blijft ermee bezig omdat je telkens nieuwe verbetermogelijkheden ziet. Je zult dan je taak, pas later dan nodig, afronden. Maar voldeed het resultaat zonder de verbeteringen niet ook al?
Wij vonden hierover een prachtig filmpje: https://lnkd.in/gCe-EtnD
Onze tips:
– Begin gewoon, ook als je nog niet precies je aanpak van de volledige taak weet.
– Definieer daarbij direct wanneer jij vindt dat de taak volbracht is.
In bedrijfskundige termen noemen we dat de Scrum aanpak. Hiermee behaal je jouw resultaten een stuk sneller.
Herken jij je in het filmpje?
Bron filmpje: Youtube, Raefmusic.com
Bericht 21 januari 2022
Het huis van de schilder… Anderhalf jaar geleden hebben ook wij onze interne processen in kaart gebracht met een waardestroomanalyse met bijbehorende ‘pijnpunten’. En onze handen jeukten om de verspillingen aan te pakken.
Na het doorvoeren van de gebruikelijke quick wins, werd gestart met het opnieuw automatiseren van het administratieve proces. Met onze structuur (zelfstandige ondernemers die samenwerken in een hecht collectief) zijn wij voor veel software pakketten een vreemde club. De meeste reguliere pakketten konden onze administratieve processen niet aan.
Dus moesten we een gewaagde keuze maken voor een in Nederland relatief onbekend pakket (Zoho). Een nieuw software-concept, maar ons inziens wel passend bij onze gewenste manier van werken. Best spannend dus. En eerlijk, ook wij vonden de implementatie best pittig. Ook bij ons was de tijdsbelasting rondom de implementatie en het automatiseren van die laatste 10% heftig.
Maar de inzet heeft geloond. Onze facturering verloopt nu volledig geautomatiseerd en alle KPI’s staan op de dashboards bij elkaar. Het heeft niet alleen tijdwinst opgeleverd, maar geeft ons ook de mogelijkheid om snel te sturen op onze cijfers.
Op naar de volgende fase! Ja, de schilder moet ook thuis aan het werk. ?
Fijn zo’n goed gevulde orderportefeuille, maar hoe loop je die leveringsachterstand in? Dit keer gaan we in op de gevolgen van de bottleneck voor jouw onderneming.
Wat is een bottleneck? Volgens de definitie is het de capaciteitsbron (mens, machine en/of proces) waar je meer uren op inplant dan dat je beschikbaar hebt. Welke zie je momenteel in jullie bedrijf? Wellicht zijn dat er meerdere ?, maar kies die bottleneck waar de stagnatie het grootste is.
Hoe herken je een bottleneck op de werkvloer? Normaliter kun je die gewoon zien, daar waar de meeste producten voor liggen te wachten. Vaak ook digitaal door de wachtrij van deelorders die wachten tot ze aan de beurt zijn op die capaciteitsbron.
Waarom moet je de bottleneck aanpakken? Deze bepaalt feitelijk je echte output van het bedrijf, vooruit werken aan orders die toch stil vallen op de bottleneck heeft geen zin. Wat scherper geformuleerd: de bottleneck bepaalt de facturabele omzet!
Wat kun je doen nadat je de bottleneck hebt geïdentificeerd? We hebben 6 mogelijkheden voor je op een rijtje gezet: https://bit.ly/339xw1t
#bottleneck #capaciteit #orderportefeuille